Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, een hype?

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is tegenwoordig steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Als ondernemer is het steeds meer een pré om tijdens het zakendoen rekening te houden wat hierbij het effect kan zijn op de mensen, het milieu en de maatschappij. Maar, is dit een hype of is dit juist een blijvertje?

Maatschappelijk verantwoorde ondernemers houden bij het zakendoen steeds meer rekening met de 3 M’s, oftewel mens, milieu en maatschappij. De ‘M’ van Mens staat ervoor dat de ondernemer goed zorgt voor zijn werknemers en voor zijn gasten. Bij de tweede ‘M’ van Milieu is de ondernemer vooral duurzaam bezig. De onderneming is zuinig met energie, gebruikt biologische, duurzame en eerlijke producten en zorgt voor een goede afvalbeheersing. Bij de ‘M’ van Maatschappij zet de ondernemer zich in voor maatschappelijke zinvolle dingen, zoals de veiligheid binnen en buiten de onderneming, ethiek en goede doelen.

Uit de Maatschappelijke Imago Monitor 2016 blijkt dat 84% van de consumenten aandacht van bedrijven voor mens, maatschappij en milieu belangrijk vindt. 22% van de Nederlandse consumenten zegt bij het kopen van producten of diensten er zelfs in grote mate op te letten of deze bedrijven MVO toepassen in hun bedrijf. Consumenten reken bedrijven hier zelfs op af, wat blijkt uit een meting van een aantal gedaalde rapportcijfers van de Maatschappelijke Imago Monitor.

Op de vraag of MVO dus een hype of een blijvertje is, kan ik concluderen dat het zeker een blijvertje is. Door het toepassen van MVO in jouw bedrijf, kan je beter inspelen op bijvoorbeeld de effecten van klimaatverandering en vinden werknemers jouw bedrijf vaak ook nog eens aantrekkelijker om te gaan werken. Verder kan je door MVO bijvoorbeeld ook grote reputatieschade voorkomen, door gewoon eerlijk en transparant te zijn over de producten en middelen die je gebruikt. MVO is dus enerzijds een hype, omdat het de laatste jaren steeds populairder wordt. Anderzijds is het ook zeker een blijvertje, want zonder MVO val je als bedrijf weg tussen alle andere bedrijven.