Achterstallig onderhoud
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Flezerscolumn-files%2FAnnemiek-86.png)
De auto krijgt apk. Als zijn jeugdjaren voorbij zijn, moet hij om de twee jaar de brug op en wordt hij aan alle kanten gecontroleerd en gerepareerd. Remmen, banden, assen, roest enzovoorts.
Hij leeft er langer en gezonder door en wat ook belangrijk is bij een auto, hij is verkeersveiliger. En controle kost minder geld dan een nieuwe auto.
Voor huizen en gebouwen geldt het ook. Als gebreken tijdig worden opgemerkt, dan zijn ze nog te verhelpen voor ze onomkeerbaar worden. Houtwerk krijgt een nieuw verfje, een dak nieuwe spanten of pannen, installaties worden doorgemeten en de lift wordt om de zoveel tijd gecontroleerd. Net als brandblusapparaten en alarmsystemen.
Doorlopend groot onderhoud
Stuwen en sluizen in de grote rivieren staan er al sinds de jaren dertig van de vorige eeuw, dus zowat honderd jaar zonder grootscheeps onderhoud. Waterbeheersing is echter van levensbelang. Verbeeld je dat de rivieren overlopen door extreme stortregens en dat die stuwen dan niet werken. Dan rolt een enorme vloedgolf ongehinderd van boven naar beneden en juist daar beneden – oftewel West-Nederland – verzamelt alle water zich en krijg je een enorm zwembad waarin alles verzuipt.
Er zal heel veel geld nodig zijn om alle weginfrastructuur afdoende aan te pakken. En bruggen, viaducten en spoorwegen. Ons elektriciteitsnet is ook al toe aan vervanging. Hoe kun je nou iedereen van voldoende stroom voorzien als het netwerk die capaciteit mist? Dan kun je net zoveel windmolens neerzetten als je wilt, de stroom komt niet waar hij moet komen. En als je alle problemen bij elkaar optelt, krijg je één reusachtig groot probleem. Je kunt de wegen niet gebruiken om te vluchten voor overstromingen, je kunt de brug niet over dus die ene snelweg zonder brug raakt overstroomd; gemalen en wegverlichting stoppen ermee en internet stort in zodat je niet eens weet waar je veilig heen kunt. Enzovoorts. Probleempje: waar haal je de centen voor dat onderhoud vandaan?
Bij mensen?
Naarmate ze ouder worden is het zeker belangrijk om van tijd tot tijd hun systemen eens na te lopen, door te spoelen en te repareren. Door bevolkingsonderzoeken, bijvoorbeeld. Of door vaccins tegen veel voorkomende biologische besmettingen. Maar alle bevolkingsonderzoeken stoppen bij 75 en vaccins voor veelvoorkomende ziekten met een grote zorglast bestaan niet of zitten niet in het vaccinatieprogramma.
Geen huisarts kijkt naar voeten, ogen en oren om. Gebitsonderhoud stopt al met 18 jaar. Daarom worden problemen te laat opgemerkt, vaak als er niks meer aan is te doen. Bij hartproblemen, suikerziekte, astma en dementie komt een assistente de bloeduitslagen uitleggen, ergens in knijpen of laat u eventjes diep zuchten. Klopt; u hebt inderdaad astma. Of wat dan ook. En dat wist u al. Voor mensen die dankzij voortdurende lichamelijke overbelasting in hun werk uiteindelijk reuma of artrose oplopen, is ook weinig soelaas. Wie dan leeft, wie dan niet verzorgd wordt.
Laat maar waaien
Door jarenlang achterstallig onderhoud is er dus ook bij mensen een opeenhoping van problemen ontstaan. En daar komt de aap uit de mouw. Auto’s, gebouwen en infrastructuur zijn geld waard en mensen zijn niks waard. Ook geen zorg. Laat maar waaien. Gewoon wachten tot de boel vanzelf in elkaar stort en dan zaniken om mantelzorgers die er ook niet zijn.
Op dit moment staan bijna vier miljoen mensen op de nominatie om op korte of middellange termijn te worden afgeschreven. Door onze o zo loyale, meevoelende en solidaire overheid. Wij allemaal samen. Kots.