Vlieland krijgt fietstunnel

Hans Rol 31 mrt 2020

Het kabinet heeft besloten om een investering te doen van maar liefst 50 miljoen euro om Vlieland met het vaste land te verbinden door middel van een fietstunnel. Zij komen met dit opmerkelijke besluit in het kader van het terugdringen van fijnstof. Daarnaast zullen de Waddeneilanden in de toekomst een aanzienlijke aanscherping van de milieuregels krijgen.

Het was al jaren de wens van het kabinet om de veerponten uit de vaart te halen. Vlieland zal nu het eerste veerpont vrije eiland worden. “Gezien het eiland toch al is verboden voor auto’s, was dit de meest voor de hand liggende keuze. Met het stoppen van de veerdiensten en dus geen vervuilende dieselmotoren meer op het wad, komen we tegemoet aan de toekomstige regels” aldus woordvoerder Peter Zandhaas.

De tunnel zal onder de Waddenzee door worden gegraven. Samen met een Duits bedrijf dat expertise heeft in het diep graven in zanderige bodems, heeft de gemeente de plannen ontwikkeld en aangeboden aan de regering. Die stemmen nu dus in met de tunnel en zullen zorgdragen voor de kosten.
“Voor de boringen zullen we behoorlijk diep moeten gaan” vervolgt Zandhaas. “Het eco systeem wordt daarom volledig ontzien”. Dat de techniek bestaat, heeft zich onder andere in het Midden-Oosten bewezen waar onlangs een kamelenbaan tussen Bahrein en Saudi-Arabië is geopend.

Over hoe de fietsen van het diepste punt weer naar boven komen was Zandhaas zeer duidelijk. “Bij het omhoog gaan heeft de fietser de keuze. Hij kan inhaken in een soort skilift met zijn fiets of als hij een elektrisch aangedreven middel heeft mag hij zelf naar boven trappen”. Hoe het zit met de neerwaartse gang, komen er twee opties. Een strook waar de snelheid van 25 km/h niet mag worden overschreden en een strook waar tot maximaal 80 km/h mag worden gedaald. Voor deze laatste moeten de fietsen wel uitgerust zijn met schijfremmen of een krachtige terugtraprem.

De tunnel zal overigens niet geheel gratis zijn. Het wordt voorzien van een tolsysteem. „Een kleine bijdrage mogen we wel vragen voor dit prachtige project” zegt Zandhaas. „Voor slechts 1,50 euro per fiets mag je gebruik maken van de tunnel. Fietsen met een aanhanger komen op 2uro. Bakfietsen zullen helaas worden geweerd, daar hebben we de infrastructuur niet voor” aldus de zegsman. De oplevering staat gepland voor 2026.