Parate kennis

Oscar van Schijndel 26 feb 2020

Carnaval 2020. Een hier niet nader te noemen storm stortte veel wagenbouwers in de Ellen-de. Een hier niet nader te noemen ziekmaker beëindigde voortijdig het feest in Venetië. En ikzelf zag mijn treinreis van werk naar huis voortijdig beëindigd in de Oeteldonkse Statie, zonder alternatief in de vorm van Den Busch.

In Eindhoven was namelijk een stroomstoring waardoor het centrale station aldaar niet bereikbaar was. Op zich niets bijzonders, ware het niet dat NS niet in staat was om treinvervangende bussen in te zetten. Tja, daar sta je dan, als wellicht de enige Twitterloze Nederlander, terwijl de rest van de mensen om me heen druk doende is met het regelen van taxi’s (wellicht via #treinlift op Twitter). De ouders, de buurman, een aardig familielid of misschien wel een parate kennis.

Ik mis de rechtstreekse 156 via Schijndel en Sint-Oedenrode. Een boemelbus die door alle dorpen gaat, maar uiteindelijk kom je er wel. En daarna mis ik de 158. Geen gemis, ik heb daar ooit eens een uur ingezeten voordat ik in Veghel was. De keuze valt op de 306. De snelbus naar Veghel die er een halfuur over doet. Ik ben niet de enige met die overweging. Er staan iets van zestig wachtenden voor me. Ik stap als een van de laatsten in en vertel de chauffeur dat de trein naar Eindhoven niet rijdt en daarom de bus zo vol is. “Oh, is dat het?”, antwoordt de chauffeur. Kennelijk is niemand eerder op het idee gekomen dit de chauffeur te vertellen. Een paar seconden later vertrekken we.

Onderweg bedenk ik dat we door de lange instaptijd weleens oponthoud* kunnen hebben en de aansluiting in Veghel niet zullen halen. Ik herinner mij dat de twee routes overlap hebben. De NS-app bevestigt mijn vermoeden: we kunnen beter in Veghel Corridor overstappen. Een vrijwel lege bus zet de rit voort richting Uden.

We tellen de minuten af. De bus telt het lijnnummer af, want we wachten op de 305. De snelbus naar Eindhoven, via de A50. Slechts twee stops: de afrit Sint-Oedenrode en de TU Eindhoven. Achttien minuten later bereiken we de Lampegatse Statie en eindigt het carnaval van de snelbussen. Nog altijd geen treinen. Voor sommige passagiers was de ellende nog niet over; zij moesten nog verder. Helaas met een gewone bus en niet met een snelbus. “Weert lijn 11, Helmond lijn 24”, zeg ik nog. Niks Twitter of apps, maar een kwestie van parate kennis.

* = treinen hebben vertraging; in de buswereld spreekt men van oponthoud (aldus de parate kennis van de buschauffeur).