Remkes vliegt niet meer

Henny A.J. Kreeft 18 jan 2020

Na het advies van de commissie Remkes heeft de heer Remkes besloten om niet meer met een vliegtuig naar het buitenland te gaan, in het vervolg zal hij een stikstof-neutraal vervoermiddel zoeken en als het enigszins kan, zal hij ook met de fiets naar belangrijke bijeenkomsten gaan in Rusland, China en Amerika.

De bovenstaande tekst zou niet mis hebben gestaan als kop op het artikel dat de NOS laatst uitbracht over het advies van de Stikstofcommissie Remkes (kortweg de cieSR). Volgens de cieSR, die dit in een advies aan het kabinet over de luchtvaart aangaf, mag de luchtvaart alleen groeien als de sector de uitstoot van stikstof weet te beperken.
Nu ben ik echt geen cijferkanon, maar een ieder kan op Google de cijfers opzoeken. Volgens een grafiek (zie NRC van 9 oktober 2019) is de luchtvaart maar verantwoordelijk voor 0.1 procent (nog een keer 0.1%) van de stikstofdepositie in Nederland en dit komt van de cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van 4 oktober op Twitter. De grootste stikstof vervuilers zijn het buitenland met 32% en de landbouw met 46%.

Oke, het is duidelijk dat de landbouw onder het vergrootglas ligt, maar zeg nu zelf: de luchtvaart mag alleen groeien als ze de uitstoot van 0.1% stikstof weet te beperken. Ik zou bijna hebben gezegd, wat een bullshit.
Het ergste is dat bepaalde politieke partijen meteen de strot willen dichtdrukken van de luchtvaart, zodat Schiphol niet mag groeien en Lelystad Airport gewoon maar moet verdwijnen. Het valt nog mee dat die partijen niet gesproken hebben over Groningen Airport of Maastricht – Aachen Airport. Het is compleet van de ratten besnuffeld met de cijfers op je bureau ehhh Twitter. Hebben die partijbonzen wel eens op Schiphol naar de laatste hal moeten lopen om op een vliegtuig naar Marokko te moeten stappen? Je mag er tegenwoordig wel een dag voor uit trekken. En dan het zou een aanwinst zijn voor mensen als die vliegtuigen bv van Lelystad zouden kunnen vertrekken: zo uit de bus het vliegtuig in.

Nee, Lelystad kunnen we met z’n allen wel vergeten, want de luchtvaart mag pas groeien als ze 0.1 % stikstofuitstoot weet te beperken, liefst nog minder. Gelukkig dat de heer Remkes de fiets neemt naar Madrid, is weer bijna 0.1% stikstofuitstoot minder.