(Niet) normaal

Oscar van Schijndel 9 dec 2019

Shit, te laat. Huh? Het was toch 7 december, dan kan het toch nog? Een blik op het computerklokje. 17:08. Even googelen. Ah, om 17:00 sloot de stemming. Shit, te laat.

Nog dezelfde avond flitsen er wat berichten door het beeld. Zoals: “Dit is toch niet normaal meer?”. En: “Danny staat wat mij betreft drie plaatsen te laag.” Danny? Die Danny die zich zo verdomd alleen voelde? Danny Vera? Nooit van gehoord. Is dat familie van Billy, die van “At this moment?” Op dat moment de berusting. Ik ben dus blijkbaar de enige Nederlander die het nummer “Roller coaster” van Danny Vera niet kent. Maar het staat dus blijkbaar wel op verdomd eenzame hoogte: op vier in de Top 2000 van dit jaar.

Goed, even luisteren. Ik haal mijn schouders op. Leuk voor die jongen. Maar liedjes zoals “Roller coaster”, daar zijn er duizenden van gemaakt. Ik begrijp best dat er heel veel mensen door “Roller coaster” geraakt worden, maar voor mij is het gewoon het zoveelste countryliedje. Ik had eerder op Duncan met zijn “Arcade” gegokt als de nummer vier.

Even later lees ik dat dankzij een lobby van de agrarische sector “De boer dat is de keerl” van Normaal oerend hard op negen is deurgedonderd. Van die hele campagne heb ik hoegenaamd niets meegekregen. Niet dat het veel uitgehaald zou hebben; als ik mijn stem op de Top 2000 uitbreng, is dat niet vanwege campagnes. Dus is het niet uitzonderlijk dat Danny zo hoog staat, maar normaal.

En dan het bericht dat de Top 2000 geen goede afspiegeling is van hoe de hedendaagse muziekwereld eruitziet. Alsof dat de bedoeling is van de Top 2000. “Onze artiesten hebben zo veel hits, het zijn echte supersterren. Maar zie je ze in de Top 2000? Nee.” Volgens mij is dat eerder een bevestiging dat hoe je in de hedendaagse muziekwereld eruitziet belangrijker is dan de muziek die je maakt. Pink Floyd, Michael Kiwanuka, Muse en Volbeat hebben meer noteringen in de Top 2000 dan top 40 hits. Daar is een reden voor, beste muziekwereld. Die reden ga ik hier niet noemen; in jullie sector gaat het immers om creatief zijn. Misschien tijd een lobby?

Voor nog meer shit is het te laat.
Voor de echte shit is het nooit te laat.
Als het om verspreiding van goede muziek gaat, dan is de platenboer de keerl die het mot doen.