Van de wal in de slotenmaker

Imka Meuwese 25 aug 2019

Enkele weken geleden ging de schuurdeur niet meer open. Aangezien ik per se wat nodig had uit de schuur en die avond nog 200 km moest rijden, diende het euvel met spoed opgelost te worden. Ik belde een gereedschapswinkel maar zij hadden een onderbezetting dus zocht ik op Google. Ik vond een bedrijf uit de omgeving, althans dat leek zo vanwege het kengetal. De man aan de andere kant van de lijn beloofde iemand te sturen. De voorrijkosten waren 30 euro en de rest zou ik ter plekke horen. De slotenmaker arriveerde twee uur later, bekeek de situatie maar wist nog geen prijs. Bijna gelijktijdig kwam mijn moeder plots de hoek om gevlogen, vooruit getrokken door mijn hond waarmee ze gelopen had, en die kennelijk veel haast had. Bubba’s reactie was erg vreemd en ik hoorde zelfs een zacht inwendig gegrom. Ik pakte de riem over, terwijl ik zei dat de man niet bang hoefde te zijn. Deze zat ineen gedoken en riep; ‘Nee, ik wil het niet! Het is een bijthond’. Ik antwoordde intuïtief: ‘Als iemand iets kwaads in de zin heeft misschien wel maar anders zeker niet’. ‘Dat bedoel ik ook’ mompelde de man. Wat zei hij nou eigenlijk precies??

Met grof geweld was de deur geopend en toen ik opnieuw naar de prijs vroeg stond hij al te frezen want hij had blijkbaar geen slot bij zich van hetzelfde formaat dus er moest een grotere in. Het deurbeslag kon dan niet meer terug gezet worden. Oh en de prijs: 500 euro! Ik zei dat ik dat niet wilde. In dat geval was ik hem “slechts” 225,- euro schuldig. Pardon?! Voor het openbreken van de deur en omdat HIJ niet het juiste materiaal bij zich had? Inderdaad en of ik contant kon afrekenen of ter plekke het bedrag overmaken want het pinapparaat was kapot. Ik schrok en kreeg een naar gevoel. Zoveel contant had ik niet en bovendien had ik de random reader niet daar liggen. De slotenmaker was duidelijk niet blij maar zijn angst voor Bubba was groter dus vermaande hij me het bedrag onmiddellijk bij thuiskomst over te maken, anders zou ik gebeld worden. Ik kreeg een factuur met firmanaam (anders dan waarmee geadverteerd) maar zonder enige contactgegevens.

De andere dag ontdekte ik dat de firma Intermediair Service DB in Amsterdam zit, ver van de plek waar ik verbleef. De één na de andere waarschuwing voor oplichting kwam voorbij waarbij velen onder druk waren gezet om te betalen. Mijn hond had duidelijk onraad geroken en ik ben de dans mooi ontsprongen dankzij haar. Het slot heeft mijn broer inmiddels gefixt en bij dezen bent u nu gewaarschuwd!