Ode aan de NS

Daniëlle Luksen 10 feb 2019

Soms heb je zo’n dag dat alles mislukt. Het regent pijpenstelen, je fietsband is lek, een auto rijdt door een plas waardoor je kletsnat wordt, een voorbijvliegende vogel poept op je hoofd. En alsof dat nog niet erg genoeg is, rijdt de trein niet. Wisselstoring.

Met je rode hoofd, natte haar en sompige schoenen, die bij elke stap als een liter regenwater aanvoelen, kijk je beteuterd naar het overvolle perron. De informatieomroep vertelt je dat de treinen de komende twee uur nog niet zullen rijden. ‘Altijd die NS weer’, klinkt een stem op het perron. ‘Ze kunnen ook nooit iets goed doen.’ Deze boze meneer loopt stampend terug naar de fietsenstalling. Zijn fietsband is niet lek. Het is opvallend dat zoveel mensen alleen de negatieve gebeurtenissen op het spoor onthouden. Alle dagen dat de treinen wél volgens dienstregeling rijden, wordt er niet over gesproken.

Bedenk je eens hoeveel dagen er geen wisselstoring of ander probleem op het spoor plaatsvindt. En op hoeveel dagen je wél probleemloos naar je bestemming wordt gebracht door de machinisten van Nederland.

Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat het Nederlandse spoorwegnet de meest efficiënte van Europa is. Dat moet ook wel als je je beseft dat er meer dan 7.000 kilometer spoor in ons koude kikkerlandje ligt, waar de komende jaren meer dan 4.000 milieuvriendelijke en op groene stroom rijdende treinen overheen zullen rijden.

Buiten dat er duizenden kilometers aan spoor en aantal treinen in Nederland te vinden zijn, zijn er ook duizenden medewerkers van de NS die zich dagelijks voor ons inzetten om ons van ons huis naar onze bestemming en weer terug te brengen. Zo kennen we allemaal de conducteurs, die trouwens dagelijks voor ons een risico lopen door de agressieve zwartrijders, vervelende dronkaards en andere asociale reizigers in de trein. Maar er werken bij de NS ook developers, engineers, verkoopmedewerkers, politiemensen, managers, werkvoorbereiders, schoonmakers, filiaalmanagers, adviseurs, monteurs en IT’ers. Zij verdienen stuk voor stuk een pluim en een bedankje.

En alsof dat niet genoeg is, bieden ze op de grote stations tijdens een storing gewoon een kopje thee of koffie aan. Want ook op de negatieve momenten, zoals wanneer er een wisselstoring is, houdt de NS rekening met haar reizigers en probeert ze hen te helpen waar mogelijk.

Dus ga nu maar gauw met je rode hoofd, natte haren en sompige schoenen naar de kiosk voor een bakje koffie en geef een ode aan de NS. Want dat hebben ze wel verdiend!