Bedankt mannen!

Peter Kapenga 16 jan 2019

Op Hollands Spoor zijn de OV-fietsen en de fietsenstalling geautomatiseerd. Tien jaar lang haalde ik de sleutel van mijn OV-fiets op bij de mannen van de fietsenshop. Tien jaar lang leverde ik ze weer in. Als er iets was met de OV-fiets, dan hielpen deze jongens mij.

Vanochtend pakte ik een OV-fiets waarvan het zadel een klein beetje los zat. Gewend als ik was liep ik bij de mannen van de fietsshop binnen. ‘Nee, we mogen geen reparaties meer uitvoeren aan OV fietsen.’ Ik dacht nog 2 tikkies met een sleuteltje en het zadel zit weer vast, hoe moeilijk kan dat nu zijn. Maar hij was onverbiddelijk. Ik leverde mijn OV-fiets weer in bij de automaat en pakte een andere. Het klepje voor sleutels ging open, sleutel in een leeg gat steken en weer dicht en dan nog een keer dezelfde procedure voor de andere fiets.

Later op de fiets dacht ik na over dit voorval. Logisch dat ze zo reageren, het werk wat ze al die jaren deden: klanten vriendelijk ontvangen, mensen de weg wijzen in de stalling, kaartjes afgeven voor de stalling, afrekenen. Het is ze allemaal ontnomen, deze jongens zijn weggeautomatiseerd. Weer een stuk menselijk contact en menselijke service is verdwenen. Al die jaren hebben we elkaar denk ik wel 1.500 keer gezien en gesproken. ‘Goedemorgen, fijne dag en goedenavond’ in alle variaties. Of deze ga ik misschien nog weleens missen: ‘Helaas alle OV-fietsen zijn al op vandaag’.

Ik zal afscheid van deze mannen van de fietsenstalling moeten nemen en wilde ze hierbij hartelijk bedanken voor al die jaren met een goed humeur, service en hun Haagse humor. Bedankt mannen!