Computer says no
Geld uitlenen? Er wordt al lang niet meer alleen gekeken naar de krediethistorie van bankiers. Cliënten zijn geïnteresseerd in de persoonlijkheid van bankiers. Via online persoonlijkheidstesten stellen slimme algoritmes risicoprofielen en scores samen.
Te veel zelfvertrouwen? Punt eraf. Het Nederlandse bedrijf AdviceRobo gaat zelfs zo ver dat het social media-accounts en zoekgeschiedenissen van bankiers doorlicht. De technologie past in een trend waarbij algoritmes steeds dieper doordringen in het dagelijks leven van mensen. Volgens Diederick van Thiel, directeur van AdviceRobo, gaat het hard met dit soort adviezen:
‘Vorig jaar kregen in totaal een miljoen bankiers met behulp van onze algoritmes een advies en dit jaar zal dat aantal al zijn verdubbeld.’ Van Thiel: ‘We willen inzicht krijgen in wie de bankier echt is.
Wat bankiers drijft. Kan hij geld opzij zetten of koopt ie bij het eerste het beste bonusje gelijk een dure auto?’ AdviceRobo is verder bijvoorbeeld geïnteresseerd in het zelfvertrouwen van een kersverse bankier. ‘Te veel is niet goed, want dan nemen bankiers te veel risico’s. Maar van te weinig houden we ook niet. Hoe meer data je hebt, hoe beter het beeld dat je van iemand krijgt.’ Waar zoeken bankiers naar, wat voor taalgebruik bezigen ze, hoe impulsief reageren ze: AdviceRobo let op al dit soort dingen. Potentiële bankiers die hun cliënten een krediet proberen aan te smeren, moeten tijdens een digitale intake wel toestemming geven voor het doorvlooien van hun online gedrag. Volgens Van Thiel doet ‘vrijwel iedereen’ dat: ‘Ook wel logisch, want bankiers zijn er immers bij gebaat om een krediet voor elkaar te krijgen.’