Heerlijk die oude tradities

Sven de Boer 16 okt 2018

Allerlei commerciële geleerden zijn vandaag de dag bezig met hoe zij jongeren kunnen bereiken met hun producten en diensten. Jongeren zijn natuurlijk volledig anders t.o.v. van hun ouders en kiezen hun eigen weg. On demand, flexibele abonnementen en social media allemaal zaken van deze tijd. De jongeren breken massaal met alle oude tradities en zijn een soort nieuwe mens die volgens bedrijven heel de dag bereikbaar zijn vanwege het internet of things tijdperk waarin we leven.

Jongeren hechten juist heel veel waarde aan tradities. Heerlijk dat elke week op zondag op een echt grasveld om 14:30 uur de bal rolt. Heel ouderwets natuurlijk om naar een stadion te gaan, omdat FOX Sports ook via de app streamt. Maar tegen een kolkend station daar kan niets tegen op. De sfeer van echte mensen, dat is de ultieme beleving. In de rust klinken ouderwetse hits en eten ook jongeren een ouderwetse frikadel met veel te veel Hollandse mayonaise. Ook heel traditioneel om te juichen na een goal, toch doen jongeren dat nog steeds.

Dit is misschien een grote shock voor de geleerden, maar ook jongeren kijken nog steeds met het bord op schoot naar Studio Sport met de traditionele Tom Egbers. De presentator die al jaren lang op de televisie is en moeite heeft om teksten van de autocue op te lezen. Dat zijn echte tradities. Wanneer het programma op NPO 1 is afgelopen en de avond is gevallen, gaan jongeren later op de dag ook slapen en niet in accu om op te laden.

Jongeren blijven ook nog steeds mensen en zijn niet te vangen door een lullig appje. Jongeren willen leuke en relevante dingen en als bedrijven dat snappen, dan komt het vanzelf goed. Elke knappe kop die met out of the box denken komt, snapt het niet. Jongeren praten nog steeds, lezen soms echt nog een papieren krant, huilen als ze verdriet hebben en zitten nog steeds in de kroeg.