Is groter altijd beter?

Suzanne van Duijn 20 jun 2018

Mijn bedrijf groeit. Mijn omzet stijgt gestaag, mijn winst volgt. Ik heb meer klanten, huur meer mensen in. En schrijf daar dan weer meer en meer blogs over. Dit levert leuke reacties op, maar ik heb er ook een kanttekening bij. Want waarom complimenteren we elkaar eigenlijk alleen met groei? Waarom is meer klanten, geld, werk beter? "Gaat goed he?" hoor ik regelmatig. Mensen zeggen dit omdat ze leuke Instagram-kiekjes voorbij hebben zien komen. Of mijn vacature zagen voor een medewerker. Maar wist je dat het ook goed ging toen ik nog in mijn eentje werkte? En dat die Instagram-kiekjes slechts een selectieve weergave zijn? Ik doe er zelf ook aan mee, hoor. Laatste vertelde een vriendin dat een oude vriendin van ons een burn-out heeft. Huh, ik dacht dat het goed met haar ging, dacht ik. Hoe ik dat wist? Nou, op basis van al die vrolijke foto’s die zij elke week op Instagram plaatst. Maar blijkbaar kan je naast één goed moment ook genoeg shit meemaken in een week. En dat zie je niet online. Dat social media een selectieve weergave is van de werkelijkheid, dat wist ik natuurlijk wel. Dat roep ik zelf het hardste. En ik wil ook helemaal niet dat Instagram verandert in een klaagmuur, zoals Twitter. Bovendien maak ik van saaie doorwerkdagen op kantoor nu eenmaal weinig foto’s. Team meetings, publicaties in de krant en Instagram-muurtjes in Los Angeles zijn daarentegen fotogeniek en like’abe. Maar toch trap ik er ook iedere keer weer in. "Jij bent lekker bezig hé!", zei iemand laatste weer. En ja, technisch gezien wel. Ik kom in het werk, de offerte-aanvragen stapelen zich op, de Nederlande mediawereld heb ik uitgespeeld, PR-cursus.nl is gelanceerd, ik reis veel en Sarah is begonnen. Maar van binnen voelde ik me alles behalve ‘lekker bezig’. Ik had het gevoel bijna ten onder te gaan aan mijn eigen ‘succes’. En wilde alles behalve méér werk. Ik wilde rust, balans, overzicht. En dus lachte ik maar wat mee met mijn gesprekspartner. In april sprak ik met een coach over de hamvraag van mijn derde jaar als ondernemer. Selectiever worden, focussen, gaan voor kwaliteit? Of uitbreiden, hulp inschakelen, meer klanten kunnen helpen? Het werd de tweede optie. Maar dat betekent niet dat ik nu succesvoller ben dan wanneer ik voor de eerste optie was gegaan. Dat iemand een andere geluksmaatstaf heeft, betekent niet dat diegene minder succesvol is.