Lezerscolumn: De ‘Max Verstappen focus’

Metro 14 mrt 2018

Iedere werkdag schrijft een lezer van Metro een column over wat hem of haar bezighoudt: José van den Diepstraten

Heb jij de ‘Max Verstappen Focus’? Of wat is er nodig om deze te verkrijgen?

Max is ontzettend populair en gezien zijn prestaties zal hij de Formule 1 in de nabije toekomst enorm gaan beïnvloeden. Tijdens een van zijn interviews antwoordt de 20-jarige Max op de vraag “Hoe wil je over 20 jaar terugkijken op jouw carrière bij de Formule 1? Ben je dan wereldkampioen geweest?” met een zelfverzekerde blik en een glimlach vol zelfvertrouwen dat hij alleen wil weten of hij dan meer dan 7 keer wereldkampioen is geweest.

Dát hij wereldkampioen gaat worden is voor hem geen vraag. Die intentie heeft hij al lang geleden neergezet voor zichzelf. Zijn focus is enorm, zijn aandachtspanne ongeëvenaard. Gemiddeld duurt een race ongeveer 1½ uur. Hoe lukt het Max om zolang intens gefocust te zijn? Maar misschien een belangrijkere vraag…

Hoe zit het met jouw ‘Max Verstappen Focus’?

Bij focussen draait alles om de vraag: ‘Wat wil jij creëren in je leven? En vervolgens: ‘Hoeveel tijd, aandacht & energie wil jij erin stoppen om dat te bereiken?’ Hoe snel ben je afgeleid? Hoe goed kun jij je op een taak of opdracht concentreren?

En dan klinken er alarmbellen, want het gaat in rap tempo bergafwaarts met onze concentratie.

De gemiddelde mens is volgens een Canadees onderzoek zo geobsedeerd door draagbare technologie, sociale media en een overvloed aan informatie dat we ons nog moeilijk voor lange tijd kunnen focussen. Sterker nog, we blijken inmiddels een kortere aandachtsspanne te hebben dan een goudvis!

Het onderzoek is opgezet om te achterhalen wat de impact van de mobiele telefoon, appen etc. op ons dagelijkse leven is. Ongeveer 44% van de deelnemers zegt daardoor moeite te hebben om gefocust te blijven op een taak. En 37% geeft toe dat het ertoe leidt dat ze hun tijd niet nuttig besteden.

Volgens dit onderzoek blijken we gemiddeld een aandachtspanne van 8 seconden, een volledige seconde kórter dan de aandachtspanne van een goudvis. Verontrustend nietwaar?

We worden natuurlijk continu afgeleid door e-mails, appjes, Facebookberichten en andere ‘belangrijke zaken’. Gemiddeld zit er 6 seconden tussen het ontvangen van een appje en erop reageren. Daarna duurt het gemiddeld 11 minuten voordat je dezelfde focus hebt op waar je mee bezig was als vóór het berichtje. Er zijn jongeren die tussen de 300 en 500 appjes per 4 uur ontvangen. Dus… tja, reken maar uit!