Rode diesel
Toen mijn vader de leeftijd had die ik nu heb, schreef ik verslagen van autocross, de Formule 1 op zand en klei. Bijkomend voordeel: in no-time had ik een waslijst aan schade- en afbraakbedrijven, waar mijn vader goedkoop aan auto-onderdelen kon komen. In hun vrije tijd klusten de eigenaren bij wijze van Scrapyard Challenge hun eigen buggy in elkaar. Zo’n twintig keer per jaar kwamen zij met hun collegae samen voor een wedstrijd om de snelste combinatie van mens en machine.
Toen ik laatst mijn huis opruimde, dook de naam van een van die bedrijven op. Ik besloot ze eens te bellen.
“Hallo, hier met Oscar. Misschien kent u me nog, dertig jaar geleden schreef ik stukjes over autocrosswedstrijden.”
Na een korte denkpauze: “Goh, wat leuk, ik herinner me nu die naam! Mijn zoon is nu coureur, ik ben de monteur van zijn buggy.”
“Dan weet u vast ook iets van het tunen van motorblokken. Een vriend van mij heeft namelijk een probleem.”
“Wat scheelt eraan?”
“Hij loopt niet lekker. Zelf zegt hij dat hij geen vermogen afgeeft. Ik denk dat hij maar op drie cilinders loopt.”
“Wat voor blok is het?”
“Een viercilinder Volkswagen.” (ik wist dat mijnheer vroeger zelf ook een Keverblok in zijn buggy had)
“Volkswagens krijg je bijna niet kapot. Weet je zeker dat het probleem niet elders ligt?”
Er volgde een overleg met mijn vriend. Oliedruk? Soms was hij druk in de olie, ja. De banden? Ja, misschien maar eens aanhalen. De batterij? Die was opgeladen. Ontsteking? Misschien. Zelf had hij een lichte keelontsteking.
“We hebben hier nog een ongebruikt blok liggen. Daihatsu Charade 1000. Een driepitter, loopt dus prima op drie cilinders. Beetje weinig vermogen, je wint er geen wedstrijden mee maar je rijdt ze wel altijd uit. En dat is beter dan halverwege met een crash eindigen.”
“Eureka!”, riep mijn vriend intussen. “Rode diesel, DAT is de oplossing!”
Ik hoor een hard gelach aan de andere kant van de lijn. En of hij ook nog aan groene diesel had gedacht. Zelf dacht ik nog: “lompe kever”. Maar toen kon ik nog niet vermoeden dat ik degene was die fout zat.
“De tuner wil weten om wat voor rode diesel het gaat!”
Er volgde nog wat vraag-en-antwoord over en weer.
“Had dat dan meteen gezegd! Zeg maar tegen je vriend dat die rode diesel misschien wel helpt voor zijn politieke motorblok. Vooral SP en PvdA schijnen het goed te doen.”