Jeroen Haverkort
Jeroen Haverkort Sport 16 nov 2016 / 17:16 uur

Opnieuw dubieuze shirtsponsor voor Barcelona?

Het Japanse bedrijf Rakuten is de nieuwe hoofdsponsor van Barcelona. Vanaf het seizoen 2016/17 prijkt de naam van de webwinkel voor onder meer elektronica vier seizoenen lang op het shirt van de Catalanen.

‘Beste deal’

„We wilden er alles aan doen om de beste deal te vinden voor de club”, zei voorzitter Josep Bartomeu woensdag tijdens de persconferentie. „Dat we bij Rakuten uitkwamen, kwam onder meer door een diner dat Pique had georganiseerd met Rakuten. Tijdens dat etentje dachten we: ‘Waarom gaan we niet met elkaar in zee?’ De komende vier jaar wordt Rakuten onze belangrijkste partner en verschijnt die naam op ons shirt.”

Barcelona ontvangt in totaal minimaal 55 miljoen euro per jaar. Dat bedrag kan oplopen met anderhalf miljoen euro als LaLiga wordt gewonnen. Bij winst van de Champions League komt er 5 miljoen euro bovenop. Daarmee gaat Barça er aanzienlijk op vooruit. De huidige hoofdsponsor, Qatar Airways, is jaarlijks goed voor 33,5 miljoen euro.

https://twitter.com/TheCataIanGiant/status/798852669599121409

Vraagtekens

De deal met Qatar zorgde al voor de nodige vraagtekens, aangezien Qatar het niet zo nauw neemt met de mensenrechten. Zo is er veel kritiek op de wijze waarop de oliestaat de arbeiders behandelt die bezig zijn aan de stadions voor het WK 2022. Een vorm van moderne slavernij, aldus de criticasters.

Actief in honkbal

Ook Rakuten heeft volgens velen een dubieuze achtergrond. Zo zou het bedrijf de grootste online retailer zijn in de handel van ivoor. „Rakuten is zeg maar het Japanse Bol.com en wordt in Japan als een zeer gerespecteerde onderneming gezien”, zegt Hans Vos, een journalist van World Soccer Digest Japan. „Ik heb nooit eerder een dergelijk gerucht gehoord in relatie tot Rakuten. Tot nu toe was het bedrijf vooral actief in het honkbal als hoofdsponsor van Golden Eagles, een van de Japanse profteams, maar geen hoogvlieger. Dat Rakuten in zee gaat met Barcelona, is logisch. In alle grote Japanse steden heeft Barcelona een eigen shop, het is verreweg de populairste Europese club in Japan.”

Overigens bericht El Mundo Deportivo dat Rakuten in het seizoen 2011-2012 Manchester City benaderde voor het hoofdsponsorschap. Maar ‘The Sky Blues’ zouden dan wel in het rood moeten spelen. City zei ‘nee’. We zijn dan ook benieuwd in welk kleur uitshirt de Catalanen volgend seizoen gaan spelen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Opnieuw dubieuze shirtsponsor voor Barcelona?
Sluiten