André Venema
André Venema Sport 28 okt 2016 / 09:27 uur

Max Verstappen is geen allemansvriend

Max Verstappen heeft wereldwijd veel fans verleid met zijn markante rijstijl. Sommige collega’s zijn minder enthousiast. Maar dat deert hem niet.

Verstappen-regel

Een woordvoerder van Mercedes’ Formule 1-team vond het aan de vooravond van de Amerikaanse GP een ‘interessant’ thema. Zou de zogenaamde Verstappen-regel, afgelopen zaterdag geïntroduceerd naar aanleiding van aanhoudende kritiek van collega’s en zijn verdedigende manoeuvre in Japan op Lewis Hamilton, er ook gekomen zijn indien Mercedes op Suzuka géén protest (dat een uurtje later overigens weer werd ingetrokken) had ingediend?

Het antwoord daarop zal er nooit komen. Maar de internationale autosportfederatie (FIA) voerde in Austin via wedstrijdleider Charlie Whiting en twee weken na het vrij onschuldige incident op Japans grondgebied wél een nieuwe reglementswijziging door. Het veranderen van lijn in de remzone, een delict waarvan Verstappen door collega’s vaker werd beschuldigd maar nog nooit bestraft, wordt niet meer getolereerd. De tiener is in Mexico, zondag decor voor het negentiende nummer van dit jaar, gewaarschuwd.

Kritiek

Ruim anderhalf jaar na zijn entree in de Formule 1 blijft Verstappen (19) de gemoederen bezighouden. Zijn defensieve kunsten, minstens zo spraakmakend als zijn aanvallende, hebben nu zelfs tot een nieuwe regel – de zoveelste, Formule 1 is ermee vergeven – geleid: door de Britse pers inmiddels omgedoopt tot de Verstappen rule. Het zegt alles over de impact van de tiener in het hogesnelheidscircus.

Volgens enkele gelouterde collega’s is de manier waarop Verstappen zijn positie op de baan verdedigt, soms ‘levensgevaarlijk’. Kimi Räikkönen beklaagde zich publiekelijk al ettelijke malen, ook Sebastian Vettel, Romain Grosjean, Jenson Button en Sergio Pérez uitten eerder kritiek op de tieners rijstijl. Hoewel Hamilton vrede had met Verstappens manoeuvre in Japan en het protest van werkgever Mercedes op uitdrukkelijk verzoek van hem werd ingetrokken, prijkte het thema tijdens de rijdersbriefing in Austin andermaal op de agenda. En ditmaal besloot Whiting in te grijpen.

Lewis Hamilton

Verstappen stond, erkende hij, redelijk geïsoleerd. De tiener hoorde de klaagzang van sommige collega’s (de immer zwijgzame Fin Räikkönen hield volgens de overlevering een betoog van liefst drie minuten) met interesse, maar onverstoord aan. „Ik heb er mijn eigen mening over en die ook uitgesproken.” In zijn optiek had hij in Japan niets verkeerd gedaan, Hamilton waagde er in de chicane op jacht naar de tweede plaats een inhaalpoging die bij voorbaat gedoemd was tot mislukken. Verstappen: „Lewis zei er na afloop ook niets over. Alleen: well done.”

Want Hamilton begrijpt Verstappen. De Britse wereldkampioen was in zijn jonge jaren bij McLaren op de baan net zo onorthodox en onbevlekt als zijn Nederlandse collega nu. Hamiltons entree schudde de Formule 1 destijds stevig op, om de ontembare honger naar succes te stillen bewandelde de Brit evenmin platgetreden paden. Het leidde zelfs tot een hoogoplopend conflict met teamgenoot Fernando Alonso, die na één jaar alweer vertrok bij McLaren.

Niet aangedaan

Ook Ayrton Senna en Michael Schumacher, kampioenen van formaat, vertoonden dezelfde karaktertrekjes als Verstappen. Boordevol talent, overtuigd van zichzelf en hun gelijk, onverstoorbaar en nietsontziend. Niet geboren om op de baan vrienden te maken, maar om te winnen. Verstappen verklaarde in Austin de nieuwe regel te respecteren, maar zijn rijstijl geenszins aan te zullen passen. „Ik ben er totaal niet door aangedaan”, bekende hij. „Vooral Pérez en de Ferrari-jongens (Räikkönen en Vettel, red.) waren aan het woord. Maar die hebben altijd moeite er voorbij te komen, dus dat begrijp ik wel. Het is goed dat er duidelijkheid is over wat wel en niet mag”, oordeelde Verstappen. „Alleen denk ik niet dat dit het racen ten goede komt. Het is volgens mij niet wat de fans willen zien. Als je naar rechts kunt, kan de auto achter je ook naar links”, zo verdedigde hij op Cruijffiaanse wijze zijn manoeuvres. „Ik zie daar niet zo’n probleem in, maar de meerderheid van de andere coureurs wel. Al denk ik dat ze mij diep van binnen begrijpen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Max Verstappen is geen allemansvriend
Sluiten