André Venema
André Venema Sport 30 sep 2016 / 07:08 uur

Max Verstappen bouwt aan imperium met gouden rand

Het toonaangevende Britse zakenblad Forbes schatte Max Verstappens gage in 2015, het jaar van zijn debuut in de Formule 1, op een slordige half miljoen euro. Exclusief bonussen. Hij reed destijds in dienst van Scuderia Toro Rosso, Red Bulls talententeam. Dit seizoen maakte de tiener half mei voorafgaand aan de Spaanse GP, die hij meteen won, promotie naar de rijke en succesvolle moederstal. Veel sneller dan verwacht.

Hoewel er in de Formule 1 zeer terughoudend wordt gesproken over geld (discretie is er een groot goed) zal Verstappens wedde na de spraakmakende overstap conform de nieuw verworven status zijn gecorrigeerd. Zijn koers was door gewaagde inhaalmanoeuvres, spraakmakende sessies en gespierde taal sinds zijn entree al hoog opgelopen. Toro Rosso kwam afgelopen seizoen vooral door hem tijdens Grands Prix 40 procent vaker in beeld dan het jaar ervoor. Zulke cijfers schroeven de commerciële waarde van een piloot snel op.

Het grote geld

Met één handtekening stapte Verstappen op 6 augustus 2014 op de luchthaven van Düsseldorf vlak voor zijn zeventiende verjaardag in het bijzijn van familie en manager Raymond Vermeulen de exclusieve wereld van het grote geld binnen.

Vorig jaar debuteerde hij als jongste coureur ooit (17 jaar en 164 dagen) in de Formule 1, sindsdien is zijn marktwaarde geheel in lijn met de prestaties en wereldwijde aandacht gestegen. Verstappen is een wereldmerk in wording, met magnetische aantrekkingskracht.

„In de afgelopen periode heeft alles wat met Max te maken heeft enorme stappen gemaakt”, bekende Vermeulen vorige week in het tijdschrift Formule 1. „Als ‘merk’ zie je nu dat Max een naam en imago heeft met een hoog marketingpotentieel. Nationaal en internationaal.”

Horlogier TAG Heuer, teampartner van Red Bull Racing, bracht onlangs in gelimiteerde oplage een klokje op de markt dat Verstappens naam draagt. „Cool”, aldus de tiener. De special edition (catalogusprijs 1350 euro) was in een recordtijd uitverkocht.

Supermarktketen Jumbo en softwarebedrijf Exact liften als persoonlijke sponsors al een tijd mee op Verstappens succes. Beide Nederlandse firma’s herkenden als eerste de commerciële en marketingwaarde van de Limburger, die over een onbevlekt, jeugdig en dynamisch imago beschikt. Vermeulen: „Onze partners zijn vroeg ingestapt, sprongen in het diepe met hem. Nu zitten ze op de eerste rij en hebben een fantastische deal.”

Multinationals

Over de duur en financiële voorwaarden van de verbintenissen met Jumbo en Exact is niets bekend. Maar het zal om serieuze investeringen gaan, met minimaal zes en waarschijnlijk zeven nullen. Want in de BV Verstappen gaan tegenwoordig miljoenen om. De wereld is het aardse speelveld, zijn ster rijst nog steeds en daar horen passende sponsors bij. Bij voorkeur (Nederlandse) multinationals. Vermeulen gelooft dat het voor hen nu tijd is in te haken. „Op talentgebied is Max het beste wat we ooit hebben gehad, in Nederland en ver daarbuiten. We zitten in een topteam, alle ingrediënten om er een succes van te maken zijn er.”

Niet alleen persoonlijke en teamsponsoring genereren inkomsten voor de BV, ook Verstappens merchandisingpoot zorgt voor een substantiële bijdrage. Caps, vlaggen en shirts zijn met het persoonlijke logo of dat van broodheer Red Bull verkrijgbaar.

Tijdens de Belgische GP, waar zich vorige maand een zoete Nederlandse invasie voltrok, waren de producten met zijn initialen, foto en naam niet aan te slepen. Bij Verstappens fandag in Zandvoort afgelopen zomer waren de trucks met officiële koopwaar na 48 uur volgens Vermeulen ‘helemaal leeg’. „Ik denk dat Red Bulls merchandise-afdeling na afloop van dit jaar heel tevreden zal zijn over de omzet van Max Verstappen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Max Verstappen bouwt aan imperium met gouden rand
Sluiten