Jeroen Haverkort
Jeroen Haverkort Sport 1 sep 2016
Leestijd: 2 minuten

Grootste legenden zorgen voor grootste controverses

Verfrissend of krankzinnig? De meningen zijn verdeeld na het optreden van Max Verstappen vorige week op Spa-Francorchamps. Er wacht hem komend weekend dan ook een heet onthaal in het Ferrarirode Monza. Maar wat je ook van Verstappens manier van racen vindt, een ding is zeker: de grootste legenden uit de Formule 1 zorgden altijd voor de grootste controverses.

Schmutzige Schumi

Michael Schumacher tikte in 1992 als piepjonge Benetton-coureur op Magny-Cours de legendarische Ayrton Senna van de baan. De Braziliaan kwam meteen verhaal halen. Twee jaar later stelde Schumi zijn eerste wereldtitel veilig met een welgemikte en wonderwel niet bestrafte beuk aan Damon Hill.

Prost bestaat niet voor Senna

We schrijven 1990, de GP van Japan. Alain Prost en Ayrton Senna strijden om het WK. Senna behaalt pole-position, maar is ontevreden omdat de pole-position niet op de ‘juiste’ racelijn zit. Zijn vraag om de pole te verplaatsen wordt afgewezen. Senna zegt dat als Prost het voordeel in de bocht heeft, hij doet alsof er geen andere auto is. En zo gebeurt het. Prost en Senna vliegen van de baan, Senna wordt wereldkampioen.

https://www.youtube.com/watch?v=hMbsfkQsrd4

Neslon Piquet als karatekid

Als de Chileen Eliseo Salazar in de jaren zeventig naar Europa komt, maakt de Braziliaan Nelson Piquet hem wegwijs in het F1-circus. Van die liefde is in 1982 tijdens de GP van Duitsland niks meer over als Salazar op een klungelige manier de leider van de wedstrijd van de baan ramt. Piquet stapt woedend uit. Waar Salazar vroeger een arm om zijn schouder kreeg van Piquet, kan hij nu klappen krijgen. Piquet is zo ziedend dat hij zelfs zijn vroegere vriend probeert te trappen.

Rookie-power wordt Alonso te veel

Fernando Alonso geeft in 2005 al zijn jawoord om in 2007 voor McLaren-Mercedes te rijden. Tweede coureur wordt ene Lewis Hamilton die zich niks aantrekt van de nummer één-status van Alonso. De Brit mist in zijn debuutjaar op een haar na de wereldtitel, maar is wel de snelste in 2008, 2014 en 2015. Op 2 november 2007 maken McLaren en Alonso bekend dat ze per direct uit elkaar gaan.

Hoogverraad kleurt rood op Imola

Ferrari-ploeggenoten Gilles Villeneuve en Didier Pironi rijden op 1 en 2 op Imola in 1982. Het duo krijgt dan ook teamorders om het rustig aan te doen. Pironi haalt Villeneuve echter in de laatste ronde in, tot woede van Villeneuve die twee weken later omkomt tijdens de GP van België.

https://www.youtube.com/watch?v=jbxhxMrJHj0

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Grootste legenden zorgen voor grootste controverses
Sluiten