Bianca Brasser
Bianca Brasser Sport 16 aug 2016
Leestijd: 4 minuten

Voor wie staan bedrijven na de Spelen in de rij?

Sharon van Rouwendaal, Elis Ligtlee en natuurlijk Sanne Wevers: een greep uit de nieuwe helden van de Olympische Spelen dit jaar. Namen die voor de Spelen bij het grote publiek een stuk minder bekend waren dan nu ze verbonden zijn aan een gouden plak.

Schnabbels

En dat zou de portemonnee van de dames wel eens lekker kunnen spekken als bedrijven besluiten hun naam of product aan de sporter te willen verbinden. Maar, zo zeggen experts: de ene sporter met goud om de nek is commercieel een stuk meer waard dan de ander met precies hetzelfde goud. Wie zullen we straks wel in reclame-uitingen tegenkomen? A la Epke Zonderland die Nederland aan de zuivel van Campina en in een Volkswagen wil krijgen en Dafne Schippers die haar gezicht aan onder andere Nike, AA-drink en NS ‘uitleent’?

‘Sanne Wevers’, noemt sportmarketeer Chris Woerts als mogelijk de grootste stijger in ‘commerciële waarde’. „Op de eerste plaats gaat het namelijk om de sport”, legt hij uit. „Turnen is een grote sport. Er is een breed publiek voor. Iedereen in Nederland deed op school aan gymnastiek. De attentiewaarde is hoog en dan ben je als sporter interessant voor bedrijven.”

Minder interesse

Ellis Ligtlee, die goud won bij het baanwielrennen, is volgens Woerts commercieel gezien minder interessant. „Zij beoefent een in Nederland veel kleinere en onbekendere sport. Net als Sharon met open-waterzwemmen, daar blijft niemand voor wakker.”

Toch hoeft Ellis Ligtlee waarschijnlijk niet op een houtje te bijten. Volgens Woerts zal er behoorlijke interesse in haar zijn in Japan en Korea. „Daar is haar sport wel groot en worden behoorlijke bedragen betaald aan sporters om mee te doen aan wedstrijden.”

Karakter

Naast de bekendheid van een sport, bepaalt het karakter van de sporter volgens Woerts de hoeveelheid aangeboden schnabbels. „Is de sporter spontaan, open en aantrekkelijk? Daar gaan bedrijven op selecteren. We moeten Sanne nog leren kennen, maar ik kan me voorstellen dat beautymerken geïnteresseerd zijn in haar. En waarschijnlijk gezondheidsproducten.”

Ook sportmarketinggoeroe Frank van den Wall Bake noemt Sanne in het lijstje sporters waar na de Spelen zeker belangstelling voor zal zijn. „Gezonde eetproducten”, ziet ook hij Sanne wel aanprijzen. „Maar het zouden net zo goed ook banken, verzekeringsmaatschappijen, automerken of telecombedrijven kunnen zijn die geïnteresseerd in haar zijn.”

Wat levert dat op?

Beide sportmarketeers benadrukken dat de commerciële dealtjes niet direct de jackpot zullen opleveren. „De zilvervloot komt niet binnen varen”, lacht Woerts. „Bij een goede deal gaat het om tonnen. Maar soms gebeurt er gewoon niks, of valt het na een paar kleine campagnes stil. Sporters staan tijdens de Spelen in spotlights, maar het nadeel is dat ze ook zo weer vergeten kunnen zijn.”

Van den Wall Bake is het daarmee eens: „Denk niet dat ze meteen miljonair zijn. De enige van onze atleten die daar enigszins uitzicht op zou kunnen hebben, is Dafne.” Ook Woerts noemt haar als de koningin van de bijverdiensten. „Ze is fotogeniek, heeft een open persoonlijkheid en atletiek spreekt tot grote verbeelding. Sanne Wevers zou commercieel gezien nooit bij haar in de buurt kunnen komen.”

Mannen

Wat betreft de mannen, wijzen beiden experts naar Dorian van Rijsselberghe als interessant voor bedrijven, maar met een kanttekening. „Dorian is een apart mens”, zegt Van den Wall Bake. „Hij gaat zijn eigen gang en stelt zijn levenswijze meer op prijs dan allerlei ‘vervelende’ commerciële verplichtingen.” Het contract met Samsung dat Dorian op dit moment heeft, noemen de marketeers een voorbeeld van een ‘mooie deal’. „Dorian staat voor dynamisch, jong en snel. Windsurfen voor hip en cool. Dorians gedrag spreekt jongeren aan. En Samsung wil een grote groep jongeren bereiken”, analyseert Woerts.

Daler

En Ranomi? Is zij de hardste daler in commerciële waarde nu zij geen enkele medaille heeft gehaald? Beide sportmarketeers denken van niet. „Zij is en blijft een legende voor het Nederlandse zwemmen en dus interessant voor het bedrijfsleven”, zegt Van den Wall Bake. Woerts denkt dat er nog andere momenten komen voor Ranomi om te schitteren. „Pas als zij nu een heel jaar niks wint, zal zij in waarde dalen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Voor wie staan bedrijven na de Spelen in de rij?
Sluiten