Sander Schomaker
Sander Schomaker Sport 16 mei 2016 / 15:35 uur

Supporterscollectief: Onze stem moet gehoord worden

Zonder supporters is er geen betaald voetbal mogelijk. Toch waren de fans jarenlang geen gesprekspartner als de KNVB, de overheid en andere landelijke partijen de supportersproblematiek bespraken. Best vreemd natuurlijk.

Collectief

„Dat vonden wij ook”, reageert Matthijs Keuning, één van de initiatiefnemers van het Supporterscollectief Nederland. „Daarom zijn we dit collectief gestart. Het was er nog niet en onze stem moet gehoord worden. Een geslaagde middag voor een politieagent hoeft niet per se een geslaagde middag voor een supporter te zijn. Inmiddels hebben supportersverenigingen van zestien eredivisieclubs en tien eerste divisieclubs hun medewerking toegezegd. We zijn nog in gesprek met FC Groningen en Excelsior. In de eerste divisie zijn het vooral de kleinere clubs waar we nog geen contact mee hebben gehad. Daar spelen supporterszaken minder. ”

Het Supporterscollectief Nederland is voor alle voetbalfans in het land, legt Keuning uit. „Dus niet alleen voor de fanatieke fans die ook uitwedstrijden bezoeken. Ook de seizoenkaarthouders op de lange zijde of de fan die sporadisch een wedstrijd bezoekt vertegenwoordigen wij.”

Aanhang

Pas nadat het Supporterscollectief genoeg aanhang had opgebouwd om landelijk serieus genomen te worden, werd het initiatief gelanceerd. „Dat is geslaagd, we mogen nu al aan tafel bij de KNVB en de overheid. Iedere club krijgt één stem. We willen in september voor het eerst bij elkaar komen. Elkaar een beetje leren kennen en aan de slag gaan met speerpunten. Dan volgt in januari de eerste echte bijeenkomst.”

Als onderwerpen die mogelijk behandeld worden, noemt Keuning: De combi-regeling, het laagdrempeliger maken van wedstrijdbezoeken en speeltijden. „Zo speelt De Graafschap de belangrijke uitwedstrijd tegen MVV op een doordeweekse dag om 18.30 uur. Dan moeten mensen een halve dag vrij nemen om erbij te zijn. Dat kan beter.”

Klassieker

De supportersproblematiek rond bijvoorbeeld De Klassieker zal niet meteen op de agenda staan. „Niet dat we dat niet belangrijk vinden, maar dat is meer een zaak tussen de twee clubs. Wij zijn er meer voor de zaken die alle clubs aangaan.”

Het Engelse Supporters Direct diende als voorbeeld voor Supporterscollectief Nederland. „Zeker, die hebben al veel bereikt in Engeland. Al zijn er daar andere problemen dan hier. Zij vochten, met succes, vooral tegen de hoge kosten van uitkaartjes. Die prijzen zijn in Nederland natuurlijk niet zo hoog als in Engeland. Maar we hebben goede contacten met ze. Net als met Fans Europe, daar zitten we ook bij.”

Bewijzen

„De reacties zijn overwegend positief, al is er bij sommige partijen nog wel wat scepsis en dat begrijp ik wel. In het verleden is gebleken dat het lastig is om resultaten te boeken met zoveel verschillende partijen. Wij zijn nu goed gestart, maar moeten ons nog bewijzen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Supporterscollectief: Onze stem moet gehoord worden
Sluiten