Kasper Hermans
Kasper Hermans Sport 24 mei 2016 / 10:11 uur

De Giro winnen? Dit moet Kruijswijk nog doorstaan

Steven Kruijswijk kan zondag de derde Nederlander ooit worden die een grote ronde wint en zelfs de eerste die die Giro d’Italia op zijn naam schrijft. De coureur van Team LottoNL-Jumbo moet dan wel zijn naaste belagers Johan Esteban Chaves (2’12” achterstand), Vincenzo Nibali (2’51”) en Alejandro Valverde (3’29”) achter zich houden. Op weg naar de eindstreep in Turijn staat de Brabander namelijk nog genoeg zwaar werk te wachten.

Verraderlijke dinsdag

De dinsdagrit is verraderlijk. Alleen al omdat deze direct na de rust valt en dat in het wielrennen altijd een dag is die voor verrassingen lijkt te zorgen. Verder bevat de korte rit (133 kilometer) twee beklimmingen van meer dan tien kilometer. Na de eerste (de Passo dello Mendola) volgt er een lange bijtrapafdaling, dus tenzij er een grote aanval opgezet wordt met vooruitgestuurde ploeggenoten van zijn concurrenten kan eventuele schade hier hersteld worden.

De Fai della Paganella ligt een stuk dichter bij de finish. Van de 10,2 kilometer lange klim zijn de eerste acht kilometers het zwaarst met een stijgingspercentage van gemiddeld 7,9 procent. Na de top volgt er een korte afdaling en vervolgens loopt het parcours nog twee kilometer gevoelig bergop. De laatste kilometer is wel vlak.

Rustig tweeluik

De woensdagetappe mag eigenlijk niet voor problemen zorgen, tenzij er zoveel wind staat dat er waaiers getrokken kunnen worden. Verder lijkt het een prima etappe voor de sprinters. De dag erop is het profiel ook niet al te lastig. Een korte, maar extreem steile klim (0,5 kilometer á 13,2 procent) op een paar kilometer voor streep en een even nijdige afdaling kunnen voor verschillen zorgen, maar de concurrenten zullen normaliter niet heel veel tijd terugpakken.

Vuurwerk in Frankrijk

Op vrijdag is het wel weer echt klimmen geblazen met de Colle dell’Agnello. Deze staat te boek als een col van ruim 21 kilometer lang, al is de eerste helft niet heel lastig met veel vlakke stroken. In deel twee schieten de stijgingspercentages flink de lucht in, maar net zoals op dinsdag geldt dat er een lange afdaling volgt. De aankomst ligt in Frankrijk op de top van Risoul. Een beklimming bijna dertien kilometer die richting het einde steeds steiler wordt, tot maximaal tien procent.

ANP

Zotte Zaterdag

De Franse bodem is ook op zaterdag grotendeels het strijdtoneel voor de renners. In een etappe van 134 kilometer wordt er bijna alleen maar geklommen of gedaald en dit lijkt dan ook de uitgelezen kans voor de belagers van Kruijswijk om tijd terug te pakken. De beklimmingen zijn bovendien ontzettend lang. Het voorgerecht is de Col de Vars: 18 kilometer met vooral een steile aanvangsfase. Deze volgt direct vanaf de start en dat maakt het extra lastig. Midden op de klim zit er wel een stuk met een paar nagenoeg vlakke kilometers en ook het einde is niet heel lastig.

Het hoofdgerecht heet de Col de la Bonnette: een uit de kluiten gewassen klim van meer de 22 kilometer met een stijgingspercentage van bijna zeven procent. Alleen de laatste kilometers zijn ‘eenvoudig’ te noemen. Het uitgebreide dessert is de niet minder makkelijke Colle de Lombarda van net geen twintig kilometer en een iets hogere steiltegraad dan zijn voorganger. Als afzakkertje volgt er helemaal beneden op Italiaanse bodem een lastig puistje van twee kilometer, waarop de relatief frisse mannen nog wel een seconde of twintig kunnen pakken op de rest.

ANP

Tour door Turijn

Het afsluitende criterium in Turijn op zondag moet normaal gesproken geen problemen opleveren. Tenzij het verschil tussen Kruijswijk en zijn concurrenten zo klein is geworden dat bonificaties hem nog uit het roze kunnen rijden. Maar zonder gekke fratsen zal de zondag de eindstand van de Ronde van Italië niet beïnvloeden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
De Giro winnen? Dit moet Kruijswijk nog doorstaan
Sluiten