Kasper Hermans
Kasper Hermans Sport 1 mrt 2016

Koersmotors blijven nodig ondanks aanrijdingen

Plotseling lag Stig Broeckx daar op de grond. De Belgische wielrenner van Lotto-Soudal werd zondag tijdens Kuurne-Brussel-Kuurne geraakt door een langsrijdende motor. Het was het zesde ongeluk in een wielerwedstrijd tussen een renner en een bij de koers betrokken auto of motor in twaalf maanden tijd, zo rekende het Nieuwsblad uit.

Het is helaas geen ‘alleenstaand geval’, zegt de Belgische krant. Maar is de reactie erop niet wat overdreven? ,,Het is maar wat je blijft herhalen”, stelt Maarten Tjallingii in gesprek met Metro. ,,Als je bij het voetbal harde overtredingen 26 keer laat zien in plaats van het mooie doelpunt erna, dan ga je ook denken dat er alleen maar overtredingen gemaakt worden.”

Een heel stuk meegesleurd

De in juni afzwaaiende coureur van LottoNL-Jumbo kan zich ook niet in de stelling vinden dat dit soort ongelukken nu vaker gebeurt dan pakweg tien jaar terug, toen hij aan zijn wielerloopbaan begon. ,,Er is alleen steeds meer beeldmateriaal beschikbaar.” Zelf rakelt hij dan ook moeiteloos een paar oudere incidenten op. ,,Ik weet nog dat een keer in de Tour Nicki Sörensen een heel stuk meegesleurd werd door een motor.”

Toch is Tjallingii wel van mening dat er iets moet veranderen, maar die verantwoordelijkheid ligt niet bij de renners. ,,Voor ons is het bijna onmogelijk om daar rekening mee te houden. Zeker als zo’n motor op hoge snelheid langsrijdt. Het is alsof je een rij geparkeerde auto’s voorbijgaat en er elk moment een bestuurder zijn deur open kan doen.”

Estafetteploeg

Volgens hem is het aan de koersorganisatie om met een oplossing te komen. Zelf denkt hij aan een soort estafetteploeg van motors. ,,Als je dan groepen hebt die steeds een ander deel voor hun rekening nemen, hoeven de motors niet meer langs het peloton. Dan kunnen ze omrijden naar hun nieuwe stuk, terwijl een andere ploeg motors het volgende deel voor zijn rekening neemt”, zo luidt zijn voorstel. Het gaat hierbij alleen om motors die stukken van het parcours afzetten en niet om de pers die meerijdt. ,,Die moeten gewoon blijven zitten waar ze zitten.”

Hij vindt het cruciaal dat de motors bij de wedstrijd betrokken blijven. ,,Anders komen er ineens externe factoren in de wedstrijd, zoals laatst met die auto die het peloton inreed in Costa Rica. Dat is echt een nachtmerriescenario.”

Een keer getoucheerd

Met nog een paar maanden te gaan in zijn loopbaan is Tjallingii zelf in ieder geval nog nooit door een motorvoertuig onderuit gereden. ,,Ik ben wel een keer getoucheerd door motor, maar nooit echt gevallen”, zegt de 38-jarige renner, die wel een paar zware valpartijen meemaakte. ,,Die keer dat ik mijn heup brak bijvoorbeeld, maar dat kwam doordat een collega mijn voorwiel aantikte."

Bekijk hieronder de val van Broeckx en, omdat we van Tjallingii niet alleen naar de valpartijen, maar ook naar de mooie koers moeten kijken, de samenvatting van Kuurne-Brussel-Kuurne:

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang donderdag de beste leestips in je mailbox!

Reageer op artikel:
Koersmotors blijven nodig ondanks aanrijdingen
Sluiten