Jeroen Haverkort
Jeroen Haverkort Sport 21 okt 2015 / 19:09 uur

‘Ondenkbaar dat het VW-logo van ons shirt gaat’

Als je op de Berliner Ring in Wolfsburg rijdt, zie je naast het immense Volkswagencomplex maar liefst drie stadions: natuurlijk de Volkswagen Arena voor de ‘Profis’, maar ook het AOK Stadion waar de jeugd en de vrouwen spelen en het oude stadion dat gebruikt wordt voor trainingen en waar de kantoren van VfL Wolfsburg zitten.

Innige band

De band tussen de stad en Volkswagen is innig: van de 120.000 inwoners werken er maar liefst 60.000 voor Volkswagen. Tel daar 30.000 man toeleveranciers bij op en dan kun je stellen dat de crisis die de autofabrikant doormaakt driekwart van de stad raakt.

Volkswagen is sinds 2002 voor 90 procent eigenaar van de club van aanvaller Bas Dost. Sindsdien is er veel geld in ‘die Wölven’ gepompt, maar hoe nu verder? Sergei Lang (36) komt zojuist het AOK Stadion uitlopen waar de jeugd van Wolfsburg met 4-1 korte metten heeft gemaakt van de jonkies van PSV. Hij heeft al tien jaar een seizoenkaart en maakt zich niet zoveel zorgen over de malaise.

Struisvogelpolitiek

„Natuurlijk zal er straks minder geld naar de club gaan”, weet hij ook. „Maar het is ondenkbaar dat, zoals bij PSV en Philips gebeurt, Volkswagen van het shirt gaat. Wolfsburg is Volkswagen en andersom en daar hoort de club ook bij.”

Het lijkt struisvogelpolitiek, maar Rudolf Hickel, een vermaard Duits economie-expert, laat in verschillende Duitse media weten dat Volkswagen de club altijd zal blijven steunen.

Grote invloed

Sergei heeft de uitlatingen van Hickel ook gelezen en gehoord: „Als Hickel zegt dat Volkswagen zich op bepaalde vlakken zal terugtrekken uit de voetballerij, maar niet bij Wolfsburg, dan geloof ik dat meteen. Niet alleen vanwege de innige band waar wij het zojuist al over hadden, maar ook omdat de invloed van Volkswagen ver reikt in de Bundesliga. Die clubs zullen het waarschijnlijk wel gaan voelen. Ook de DFB Pokal zal straks niet meer gesponsord worden door Volkswagen.”

Volkswagen heeft inderdaad wel wat kostenposten waarop het kan bezuinigen. Maar liefst tien Bundesligaclubs ontvangen geld van het noodlijdende concern dat naar schatting 32 miljard euro moet ophoesten. De autofabrikant heeft aandelen in FC Ingolstadt (Audi), Bayern München (Audi) en VfL Wolfsburg (VW). De overige clubs krijgen al dan niet via een dochteronderneming een sponsorbedrag op de bankrekening bijgeschreven: Hertha BSC (Audi), Werder Bremen (VW), Hamburger SV (MAN), Hannover 96 (VW Nutzfahrzeuge), TSG Hoffenheim (Audi), Borussia Mönchengladbach (Audi), Schalke 04 (VW).

Jacht staken op Bayern

Toch is de bouw van een jeugdcomplex, geschatte kosten 40 miljoen euro, stilgelegd en moet de ingezette jacht op Bayern München gestaakt worden. Sergei maakt zich er niet zo druk om: „Kijk om je heen. Denk jij dat we een nieuw jeugdcomplex nodig hebben? En dat wij als enige concurrent worden gezien – Of moet ik zeggen werden? – van Bayern is natuurlijk ook ‘quatsch’. Die club is onbereikbaar. Wij moeten kijken naar clubs als Schalke en Borussia Dortmund. Die clubs hebben ook het nodige meegemaakt, maar zijn hun problemen te boven gekomen. Dat zal ook hier gebeuren.”

Reageer op artikel:
‘Ondenkbaar dat het VW-logo van ons shirt gaat’
Sluiten