Jeroen Haverkort
Jeroen Haverkort Sport 22 apr 2015 / 08:34 uur

Fans PSV reageren geëmotioneerd op stoppen Philips

Na 34 jaar verdwijnt de naam Philips van het shirt van de Philips Sport Vereniging. De huidige verbintenis loopt tot juni 2016 en zal niet onder dezelfde voorwaarden worden verlengd. En daar moeten de supporters – op zijn zachtst gezegd – aan wennen. ‘Een groot identiteitsverlies”, luidt één van de vele reacties op sociale media.

Slikken

Harrie Timmermans, voorzitter van de supportersvereniging, moest ook even slikken toen hij het nieuws hoorde. „Ik heb sinds het seizoen ’82-’83 een seizoenkaart en dat was ook het eerste seizoen dat er shirtreclame werd toegestaan in het betaalde voetbal. Ik ken het PSV-shirt niet anders dan met de naam Philips op de borst.”

Toch zat de koerswijziging van Philips er volgens Timmermans aan te komen. „Het hing al een tijdje in de lucht. Ze hebben nu een tactisch moment gekozen, want de club zit nu in een positieve flow na de landstitel.”

Lees ook: Slechts drie dagen feest voor Toon Gerbrands

Nieuwe start

Timmermans ziet de ontwikkelingen bij zijn club als een nieuwe start. „Philips blijft betrokken bij de club. Het stadion zal het Philips Stadion blijven heten en jaarlijks zal Philips, naar wat ik heb begrepen, 3 á 4 miljoen in PSV blijven steken (was 7 miljoen, red.).

Andere bedrijven hebben nu de kans om in een mooie club te stappen. Eindhoven staat bekend als de Brainport-regio met mooie bedrijven als VDL en ASML. Ik kan me voorstellen dat PSV en die partijen gaan kijken wat de mogelijkheden zijn.”

Ander soort samenwerking

Dat Philips inderdaad al een tijd met de gedachte speelde om het sponsorpakket aan te passen, blijkt uit de woorden van Philips-woordvoerder Eric Dekker. „We zijn meer een business to business bedrijf geworden, we zoeken een samenwerking op het gebied van gezondheidszorg en verlichting. Daar past de shirtsponsoring wat minder goed bij.”

De sponsorrelatie met PSV wordt niet opgezegd, maar krijgt een andere invulling. „We zijn altijd verbonden geweest met PSV en dat zal ook in de toekomst zo blijven. Maar wel op een andere manier dan tot nu toe. We denken dat de zaak een opfrisbeurt nodig heeft en dat gaan we nu doen.”

Lees ook: Emotioneel beladen titel PSV-fans

Geen concurrent op shirt

Drent onderkent dat er een hoop emotie loskomt bij het besluit. „Maar we denken als straks het nieuwe sponsorcontract helder is, dat mensen het dan wel goed zullen begrijpen.” Er is in ieder geval de afspraak gemaakt dat er geen concurrerend bedrijf van Philips op het shirt komt te staan.

Enkele reacties op social media:

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Fans PSV reageren geëmotioneerd op stoppen Philips
Sluiten