Erik Jonk
Erik Jonk Opvallend 3 okt 2022
Leestijd: 2 minuten

Legendarische figuurtjes uit de Happy Meal van de grote gele M zijn even terug

Ken je Hamburglar, Birdie en Grimace van McDonald’s nog? De fastfoodketen brengt de legendarische Happy Meal-figuurtjes vandaag even terug.

Voor elke Nederlander die staat te juichen omdat de poppetjes in de loop van de tijd waren zoekgeraakt: niet te hard doen. Je moet er namelijk wel voor naar de Verenigde Staten op dit moment. Tenzij je een oom of tante in Amerika hebt wonen natuurlijk. Dan moet je die maar snel contacten of ze zich richting de grote gele M willen begeven.

Van Happy Meal naar maaltijdbox

McDonald’s verkoopt in de Verenigde Staten nu maaltijdboxen met figuurtjes die vroeger in Happy Meals zaten. Zoals dus de genoemde Hamburglar, Birdie en Grimace. Denk je ‘huh’? Het kan zijn dat dat iets met je leeftijd te maken heeft. De hamburgergigant introduceerde de kleurrijke Happy Meal-boxen namelijk al in 1979. Populaire figuurtjes was destijds een vriendelijk paars monster, Grimace. Ook was er een hamburgervreter, Hamburglar. En ook McDonald’s eerste herkenbare vrouwelijke personage, Birdie the Early Bird. Deze figuren kwamen ook in tv-reclames en de filialen van McDonald’s voor, samen met de mascotte van het bedrijf, Ronald McDonald.

Vorige week maakte ‘de Mac’ het op Instagram voor de fans al even spannend.

Figuurtjes in retro-vorm

McDonald’s gaat terug in de tijd met de comeback van de figuurtjes ‘van toen’, die in retro-vorm in een Happy Meal worden gepresenteerd. De drie poppetjes krijgen gezelschap van Cactus Buddy, een nieuw figuurtje dat gebaseerd is op samenwerkingspartner Cactus Plant Flee.

Ze gaan in speciale retro-boxen met daarin een Big Mac of Chicken McNuggets en friet. Ook is er in een gelimiteerde oplage andere merchandise beschikbaar, zoals hoodies. Het bedrijf is ook van plan t-shirts en andere items weg te geven via de McDonald’s app.

„We nemen een van de meest nostalgische McDonald’s-ervaringen en verpakken die letterlijk op een nieuwe manier die relevant is voor onze volwassen fans,” meldt Tariq Hassan, de marketingbaas van McDonald’s USA. De werkelijke reden, bijvoorbeeld een jubileum, waarom de iconische figuren in een nieuw jasje zijn gestoken is niet bekendgemaakt.

Drie jaar geleden hield de keten in Nederland een heel andere Happy Meal-actie. Toen konden kinderen ook iets anders kiezen dan een poppetje, namelijk een leesboekje.

Gratis lunch voor kinderen: dit vinden scholen zelf van het kabinetsplan

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.