Julia Osendarp
Julia Osendarp Opvallend 8 apr 2022
Leestijd: 2 minuten

Boze Russische influencers knippen peperdure Chanel-tas door na boycot modehuis

Wellicht hebben de meeste Russen momenteel iets anders om zich druk over te maken, maar voor sommige Russische influencers blijkt hun Chanel-tas ook van belang. Een boycot van Chanel in Rusland zorgt voor boze modemeisjes en influencers. Wat ze doen uit protest? Ze knippen hun Chanel-tassen door.

Het klinkt een beetje als een desillusie. Zeker in een tijd van oorlog en zoveel ellende in het Oostblok. Maar een boycot op merkspullen wordt niet door alle Russen lekker geïncasseerd.

Chanel boycot verkoop Rusland

Chanel stopt namelijk met de verkoop van producten in Rusland. Veel andere bedrijven kozen ook voor deze aanpak, om een statement te maken tegen de oorlog in Oekraïne. Het bedrijf meldt in een persbericht dat Russen niet meer de mogelijkheid hebben om designerspullen van het modehuis te kopen. „De nieuwste beperkingen opgelegd door de Europese Unie verbieden de verkoop, direct of indirect, van luxeproducten aan alle personen of bedrijven in de Russische Federatie, of voor gebruik in de Russische Federatie”, stond in het persbericht. Verschillende buitenlandse media schreven al over de boycot. Dat betekent dat ook in andere landen Russen geen Chanel-producten kunnen aanschaffen.

Verschillende Russische influencers delen hun protestactie op Instagram. Onder meer het Russische model Victoria Bonya deelt een video waarin ze haar Chanel-tas verknipt. Zo’n tas kost gemiddeld tussen de 2000 en 9000 euro. Volgens haar behandelt het merk haar klanten „respectloos”.

Boze influencers knippen Chanel-tas door

Maar meer influencers delen soortgelijke video’s als die van Bonya. Ook tv-presentator en acteur Marina Ermoshkin knipt haar tas aan flarden. Evenals de Russische dj Katya Guseva, die in haar video uitspreekt dat ze haar tas vernietigt, ondanks dat ze haar hele leven droomde van een Chanel-tas.

Ook in Nederland geen verkoop aan Russen

Bij de influencers en ook het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken klinkt veelal het woord Russofobie. Oftewel anti-Russische acties tegen de inwoners van het land vanwege de oorlog in Oekraïne.

Volgens de EU-wetgeving mogen geen dure producten aan Russische klanten worden verkocht. De Telegraaf schrijft dat ook Nederlandse winkels als de Bijenkorf zich aan deze regelgeving houden. Maar een woordvoerder legt uit dat ze niet actief vragen naar identiteitspapieren van hun klanten.

Overigens zijn internationaal Russische tegoeden bevroren. Een Chanel-tas kopen in Nederland is dan ook niet zo makkelijk voor een Rus.

Wereldwijde voedselprijzen door oorlog op recordhoogte: in 32 jaar niet zó duur geweest

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.