Redactie Metro
Redactie Metro Opvallend 27 jul 2020
Leestijd: 2 minuten

Britse maatregelen tegen obesitas: geen snackreclames vóór 21 uur (en meer)

Omdat ernstig overgewicht de kans om te overlijden aan het coronavirus vergroot, neemt het Verenigd Koninkrijk allerlei maatregelen om de inwoners minder (ongezond) te laten eten.

Geen ‘2 halen, 1 betalen’-acties meer voor ongezonde producten, geen fastfood-reclames meer voor negen uur ‘s avonds en de calorieën moeten beter worden aangegeven op de verpakkingen. Drie van de maatregelen die de Britse regering vandaag heeft aangekondigd om overgewicht aan te pakken.

Afvallen loont

Ook worden Britten aangespoord om meer te bewegen, iets waar premier Boris Johnson al mee begonnen is. In een video, waarin hij z’n hond Dilyn uitlaat, vertelt hij dat hij al jaren worstelt met z’n gewicht. „Ik ging jaren op en neer, maar sinds ik hersteld ben van het coronavirus, heb ik gestaag mijn conditie opgebouwd.” Toen hij op de ic belandde, was Johnson, die 1, 78 m is, naar eigen zeggen „echt te dik.” Het roer ging dus om bij de premier, die zichtbaar wat is afgevallen. Zes kilo om precies te zijn.

Elke ochtend rent hij met z’n hond en dat heeft, behalve dat het goed is voor de algehele fitheid, nog een ander voordeel. „Het leuke aan hardlopen aan het begin van de dag is dat niets meer erger kan zijn de rest van de dag.” Je voelt je veel energieker als je afvalt, promoot hij verder, „en het andere is dat als je een beetje afvalt en je je gezondheid kunt beschermen, dat je dan ook de gezondheidszorg beschermt.”

Lees hier hoe eerdere push-ups van premier Johnson in nationaal afgrijzen resulteerde: „He has tits.” 

Onderzoek obesitas

Britten eten meer, drinken meer alcohol en bewegen minder sinds de invoering van vrijheidsbeperkende coronamaatregelen door de overheid. Dat zeggen onderzoekers van Oxford University op basis van een enquête, waarbij achthonderd mensen de afgelopen weken werden ondervraagd over hun gezondheid en gewoontes.

Mentale problemen

De onderzoekers constateren dat veel ondervraagden mentale problemen hebben gekregen en dat dit vaak gepaard gaat met ongezond eten, veel alcohol drinken, slecht slapen en weinig beweging. Volgens de onderzoekers hadden vooral jongvolwassenen last van mentale problemen.

De Britse regering is nu dus met een nationale campagne gestart met een aantal maatregelen, waaronder ook het verbod op chocola en snoep bij de kassa, om ongezonde impulsaankopen te verkopen.

Adverteerders

De maatregel dat ‘snack-reclames’ niet voor 21:00 uur mogen worden getoond, schiet bij veel adverteerders in het verkeerde keelgat. Ze noemen het advertentieverbod „extreem” en „onnodig”. De beroepsvereniging voor adverteerders verwacht dat het weinig effect zal hebben. „De afgelopen vijftien jaar zijn er al 70 procent minder reclames voor producten met suiker op tv en dat heeft het obesitas-probleem ook niet opgelost”, zegt de vereniging tegen de BBC.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.