Nieuwssnack

Vrouw sterft pijnlijke dood door verkeerd infuus.  / ANP

Vrouw sterft pijnlijke dood door verkeerd infuus

Een ambulance verpleegkunde verleent eerste hulp. / ANP

Foto van 'metronieuws'

8 APR 2018

Een gruwelijke, medische fout heeft een 27-jarige Russische vrouw haar leven gekost. Ekaterina Fedyaeva kreeg namelijk in plaats van een zoutoplossing, een formaldehyde-oplossing toegediend. Het middel zorgde voor een pijnlijke dood.

De vrouw lag in het ziekenhuis voor een routine-ingreep, toen het misging. Het verkeerde middel zorgde voor vreselijke pijnen en krampen, waardoor Fedyaeva uiteindelijk in coma raakte.

Orgaanfalen

Fedyaeva werd overgebracht naar een ziekenhuis in Moskou, waar de vrouw overleed na herhaaldelijk orgaanfalen.

Volgens de moeder van Fedyaeva is de dood van haar dochter de schuld van de artsen. Zij betoogt dat het snel duidelijk moet zijn geworden dat het verkeerde middel is toegediend.

Tegenover de Daily Mail vertelt de moeder: „we trokken haar sokken aan, vervolgens een badjas en nog een deken eroverheen, maar ze beefde zo erg, ik kan het niet beschrijven.”

Enig kind

Naar eigen zeggen smeekte de moeder de artsen iets te doen aan toestand van haar enige kind. „Maar ze zeiden dat ik maar naar huis moest gaan en kippensoep maken.”

Inmiddels is geconcludeerd dat Fedyaeva 14 uur lang een formaldehyde-oplossing kreeg toegediend. Een zeer giftig middel dat gebruikt wordt om lichamen mee te balsemen.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

100+

Griepgolf bijna voorbij: verzuim heeft veel gekost

Griepgolf bijna voorbij: verzuim heeft veel gekost

Griepgolf bijna voorbij: verzuim heeft veel gekost. Foto: ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

1 UUR

Na maar liefst negentien(!) weken zijn we bijna van de griepepidemie af. Dat blijkt uit gegevens van gezondheidsinstituut Nivel. Afgelopen week waren zo’n 36 op de 100.000 mensen geveld door de griep. Een week eerder stond de teller nog op 55. Er is sprake van een epidemie als meer dan 51 op de 100.000 mensen ziek zijn. De epidemie is echter pas officieel voorbij als we twee weken achter elkaar onder deze epidemische grens zitten.

Jonge kinderen en ouderen

Gemiddeld duurt een griepepidemie ongeveer negen weken. De huidige epidemie duurde dus ruim twee keer zo lang.

Het Nivel baseert zich op cijfers van veertig huisartsenpraktijken. Huisartsen zagen dit seizoen vooral veel jonge kinderen en ouderen met griepachtige verschijnselen. Lang niet iedereen met griep gaat naar de huisarts, maar de gehanteerde methode geeft wel een globaal beeld en maakt het mogelijk om met andere jaren te vergelijken.

Griepverzuim

Het ziekteverzuim als gevolg van de griepepidemie heeft Nederland zo'n 1,3 miljard euro gekost. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van voorgaande jaar, zo meldt Acture (de grootste private uitvoerder van de Ziektewet) op basis van zijn ziektecijfers.

Volgens de organisatie is het aantal mensen dat zich ziek heeft gemeld twee keer zo hoog als gemiddeld. Groningen spant de kroon met 3,5 maal zoveel griepverzuim, maar ook in Zeeland zaten veel patiënten snotterend thuis.

Meer mannen dan vrouwen

Volgens de organisatie melden mannen zich vaker ziek dan vrouwen. „Vrouwen verzuimen 84 procent meer dan normaal door griep, mannen 116 procent.”

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Views

4

Fietsers hebben lak aan 54 waarschuwingsborden

Fietsers hebben lak aan 54 waarschuwingsborden

Amsterdamse fietsers trekken zich niks aan van 54 waarschuwingsborden. Foto: Unsplash

Foto van 'Bregje Simons'

1 UUR

Je zou zeggen: een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar in Amsterdam werkt dat blijkbaar toch net een beetje anders.

Vlakbij het Leidseplein op het Kleine-Gartmanplantsoen werden twee weken geleden verkeersborden geplaatst met de waarschuwing dat er in verband met werkzaamheden geen fietsen geplaatst mochten worden. Er werden niet één, twee of drie borden van stal gehaald, maar zo'n 54 borden moesten de fietsers informeren dat hun fiets zou worden weggehaald als ze hem toch zouden plaatsen. Daar kan je niet omheen zou je zeggen? Toch hebben de 54 borden niet mogen baten, want maandagmiddag moesten er toch nog 115 fietsen worden verwijderd uit de fietsenstalling.

Beter teveel dan te weinig

De vele gele borden zorgden afgelopen weken voor de nodige hilariteit. Toch zit er een reden achter, legt de Amsterdamse gemeente uit: ze zijn juridisch verplicht om bij elk los fietsenrek een waarschuwing te plaatsen. Bovendien kan er dan niemand bezwaar maken tegen het wegslepen van zijn of haar (brom)fiets, omdat de gemeente voldoende waarschuwingen heeft afgegeven.

Dat zou je zeggen tenminste. Toch zagen meer dan honderd fietsers de gele borden over het hoofd. De bizarre hoeveelheid borden blijft op Twitter echter niet onopgemerkt.

Ook presentator Beau van Erven Dorens staat verstelt van de hoeveelheid waarschuwingsborden: 'Hoera! De Gele Bordjesbrigade heeft weer toegeslagen. Dit is geen verordering, dit is comedy', schrijft hij op Twitter.

Niet duidelijk genoeg?

Bestuurder van stadsdeel Amsterdam Centrum, Roeland Rengelink, is verbaasd: „Tijdens het verwijderen probeerden nog tientallen mensen hun fiets te parkeren", schrijft hij op Twitter. „54 borden was misschien niet duidelijk genoeg."

Wie zijn weggeknipte fiets graag terug wil, moet even een tripje plannen naar het Fietsdepot. Daar kan je voor een paar tientjes je fiets weer meenemen.

Fietsparkeerprobleem

Het was al ruim van te voren bekend dat de fietsenstalling op het Kleine-Gartmanplantsoen tijdelijk zou zijn; de stalling moest namelijk de fietsen opvangen die door de verbouwing van het Leidseplein daar niet meer geparkeerd konden worden. De gemeente Amsterdam is al langer bezig om de vele fietsparkeerproblemen aan te pakken in de stad. Er komt daarom een ondergrondse fietsenstalling bij het station en ook op andere plekken wil de gemeente meer en betere fietsenstallingen plaatsen.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

80

Likeability of 5

Uniek: slaap in een luchtbel in de Keukenhof!

Wil je een keer wakker worden op een plek waar nog (bijna) nooit iemand heeft geslapen? Foto: Booking.com

In samenwerking met Booking.com

17 APR 2018

Zin om een nachtje de bloemetjes buiten te zetten en wil je een keer wakker worden op een plek waar (bijna) nooit iemand heeft geslapen? Mooi, want dat kan. Vanaf deze week kun je in een unieke doorzichtige tent slapen in de Keukenhof.

Nicolette Kluijver sliep dinsdagnacht als allereerste persoon ooit in de Keukenhof in de speciale 'Tulip-Pod'. Maar de originele locatie is niet alleen weggelegd voor de BN'ers onder ons: jij kunt straks ook je geliefde/beste vriendin/moeder verrassen met een speciaal nachtje weg tussen de iconische tulpenvelden.

Stiekem best wel leuk

De Keukenhof? Je denkt misschien dat het een plek is voor ouderen en toeristen. Die toeristen zijn echter zo gek nog niet, want de Keukenhof is stiekem best heel leuk. Wie wordt er niet vrolijk van bloemen? En deze week kun je er dus ook slapen in een buitengewone luchtbeltent.

Tulip-pod Foto: Booking.com

Romantiek & bloemenselfies

Goed, meer over die unieke overnachting. Je ontwaakt tussen de tulpen, middenin de natuur. Het thema van de Keukenhof is dit jaar romantiek. We kunnen je vertellen: met deze overnachting kun je het niet romantischer krijgen.

Booking.com heeft een speciale doorzichtige luchtbel opgesteld met panoramisch uitzicht over de tulpenvelden. Omdat je in de Keukenhof slaapt, kun je ’s ochtends gelijk het park in. Dat is een behoorlijk voordeel: in de ochtend is het een stuk rustiger dan overdag, dus heb je alle tijd om een perfecte bloemenselfie te maken.

Genoeg tijd en plek om leuke foto's te maken! Foto: ANP

Als eerste persoon ooit slapen op de Keukenhof

Presentatrice en reisfanaat Nicolette Kluijver heeft als eerste een nachtje mogen doorbrengen in de bijzondere tent. Als verrassing nam ze haar moeder en oudste dochter Isabelle mee.

Als presentatrice voor '3 Op Reis' is Nicolette al op heel veel verschillende plekken geweest, zo vertelt ze enthousiast. De Keukenhof blijkt echter hoog op het lijstje van gekste plekken ooit te staan: „Ik heb best wel op gekke plekken geslapen. Een keer in een boomhut in Afrika, een keer bij de nomaden in de woestijn... maar ik denk dat deze overnachting wel in de buurt komt inderdaad.”

Ondanks dat Nicolette nu een gezin heeft met drie kinderen vliegt ze het liefst nog de hele wereld over. „Onze laatste vakantie zijn we naar Zanzibar gegaan. We proberen dan altijd unieke plekjes te vinden waar we kunnen watersporten.”

Tip voor de mooiste plek in Europa? „Corsica: dat is echt schitterend en je hebt helemaal niet het gevoel dat je in Europa bent”, aldus de presentatrice.

Nicolette Kluijver sliep als allereerste persoon ooit op de Keukenhof. Foto: Booking.com

Glamping

Hoewel de tent van Booking.com meer weg heeft van een mini-huisje blijft het toch een soort van kamperen, maar dan wel met een comfortabel bed in plaats van een matje. Nicolette vindt dat alleen maar leuk. „Ik ben namelijk helemaal geen luxepoes. Ik heb al even gekeken en ik zag in de tent een koelkastje en koffiezetapparaat staan, dus echt back-to-basic is het niet hoor!”

Waar de presentatrice het liefste voor kiest tijdens hun familievakantie? „Dat is altijd een beetje een strijd bij ons thuis. Joost houdt namelijk wel heel erg van luxe, ik ben er helemaal niet van. Ik voel me dan zelfs een beetje ongemakkelijk. Op vakantie laat ik mijn make-up tas het liefste thuis. Knot op mijn hoofd, bikini aan en gaan! En niet meer hoeven nadenken.”

Ze vervolgt: „Kamperen vind ik heel leuk. Ik heb vorige zomer met mijn oudste dochtertje nog gekampeerd. Gewoon in Nederland hoor. We sliepen toen op een camping gewoon bij de boer; echt te gek!”

De Keukenhof is leuker dan je denkt!

Ook jij kunt straks slapen als een roosje

Een overnachting in de Tulip-pod is perfect voor een uitstapje met je lover, verrassing voor je beste vriendin of leuk als vroeg moederdagcadeau.

Na het inchecken worden gasten begeleid naar de luchtbel, die is uitgerust met alle benodigdheden voor een onvergetelijke en sfeervolle overnachting. Ook heb je toegang tot het gehele park en krijg je een diner aangeboden in een van de restaurants van de Keukenhof. En de volgende ochtend krijg je een ontbijtje.

Wees er wel een beetje snel bij, want er zijn maar drie nachten beschikbaar en ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Boeken kan alleen op 17, 18 en 19 april vanaf 10 uur s’ ochtends voor een overnachting voor twee personen op 20, 21 of 22 april.

Voor de prijs van 69 euro hoef je het ook niet te laten. Dit bedrag staat symbool voor het 69-jarig bestaan van Keukenhof. Een overnachting boeken in de Tulip Pod doe je hier.


love
user_b36acf7bf3fa2ba42fb5109419e560b1944b8c10_avatar

Views

700+

Geleidehond stuurt baasje naar favoriete winkel

Camera videoGeleidehond stuurt baasje naar favoriete winkel

De hond weet wel waar hij moet zijn. Foto ter illustratie: Colourbox.

Foto van 'Hester Ramaker'

VANDAAG, 12:00

Elke middag geeft Metro je een overzicht van de opmerkelijkste video's en foto's die we zijn tegengekomen. Zie hieronder de virals van dinsdag.

Slimme hond

Een viral van een slimme geleidehond die zijn baasje een hondenwinkel in stuurt, gaat het hele internet over. De hond leidt zijn baasje zo de ‘Cool Dog Gear’ in, een Amerikaanse dierenwinkel. Dat schijnt de hond vaker te doen, aldus de zus van het baasje.

Omver blazen

Veel lof voor Christina Aguilera die bij James Corden in de auto stapt voor een nieuwe aflevering van Carpool Karaoke. Kijkers zijn onder de indruk van haar prachtige stem. Dat ze goed kon zingen, is natuurlijk al langer bekend, maar hiermee is ze niet meer zo aanwezig als vroeger.

Toupetje?

Tijdens een aflevering van Voetbal Inside komt de vraag naar boven of Hans Kraay jr. een toupetje heeft. Een vrouw uit het publiek mag even aan zijn haar trekken. Het zorgt voor een hilarisch moment.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

44

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

In samenwerking met Beer in a Box

19 APR 2018

De Grote Bierquiz van Metro en Beer in a Box is een doorslaand succes.

Duizenden mensen hebben de afgelopen twee weken meegedaan aan de Grote Bierquiz. Omdat de quiz nog tot en met 1 mei te maken is, hebben Beer in a Box en Metro alvast een reeks interessante uitkomsten op een rijtje gezet. Doe uiterlijk 1 mei ook mee, want er zijn mooie prijzen te winnen. Ga naar www.beerinabox.nl/quiz.

Meer brouwerijen dan in 'bierland'

Je moet echt onder een steen geleefd hebben om niet te zien dat speciaalbier een trend is in Nederland. Het aantal nieuwe brouwerijen dat er jaarlijks bijkomt is duizelingwekkend te noemen (ons land heeft inmiddels meer dan vijfhonderd geregistreerde brouwers, dat zijn er meer dan in ‘bierland’ België). Maar waar krijgt speciaalbier nu zijn bijzondere smaak van? En hoe lang brouwen we eigenlijk al bier? Van hele simpele vragen tot supermoeilijke, je test je eigen kennis in een paar minuten op www.beerinabox.nl/quiz.

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

„Of je nu net komt kijken of al heel veel weet, de Grote Bierquiz is bedoeld om je kennis te testen. Wij willen mensen vooral op een leuke manier meer leren over speciaalbier. Daarom krijgen alle deelnemers na 2 mei een persoonlijke pagina met alle informatie over de vragen die ze goed of fout hadden”, zegt Victor Kuppers, chef quiz bij Beer in a Box, de startup die op basis van jouw smaak de beste speciaalbieren voor je selecteert.

Feiten en getallen

Alles goed. Slechts 16 bierkenners hebben álle antwoorden goed. Dat is veel minder dan 1 procent. Er zijn 31 deelnemers die maar 1 fout hebben, 95 quizmakers hebben er 2 fout. „Dat is echt heel goed”, zegt de chef quiz. De gemiddelde score is 10 punten van de maximale 15.

Onze Belgische vrienden. Voorheen liep België mijlenver voorop in bierland. Maar die tijd is geweest. Van alle zuiderburen zit er geen één in de categorie die alles goed heeft.

Zuid-Holland nadrukkelijk aanwezig. Met 40 procent van de deelnemers heeft de provincie Zuid-Holland het hoogste aantal deelnemers (maar of zij ook het meeste van bier weten…). Noord-Holland komt op plaats 2 (30 procent), Noord-Brabant op plek 3 (24 procent van de quizmakers).

Bierquiz slaat aan, wat weet jij van speciaalbier?

Bierkennis omschrijven

Wat denken we van onszelf? Meer dan de helft van de mensen vulde bij de vraag ‘hoe zou jij je bierkennis omschrijven?’ met ‘best wel wat’. Slechts 2 procent van de deelnemers durfde het aan om ‘ik ben de beste speciaalbierkenner ever’ aan te klikken.

Meest gedronken drank. 95 procent van de deelnemers denkt dat bier na water (inclusief koffie en thee) de meest gedronken drank in Nederland is.

Waar staan de brouwerijen? 63 procent van de mensen die hun bierkennis testen, denkt dat Noord-Brabant de meeste brouwerijen heeft. 40 procent van hen denkt dat Nederland vorig jaar ongeveer 520 brouwerijen had.

Die middeleeuwers toch. 28 procent van de deelnemers denkt dat in de middeleeuwen jaarlijks makkelijk 800 liter bier per persoon naar binnen geklokt werd. En jawel – wat een kenners zijn we toch met z’n allen -  66 procent van hen denkt te weten wat cenosillicafobie is.

Wat valt er te winnen?

Ben jij de beste bierkenner? Dan maak je kans op een verrassingspakket van Beer in a Box ter waarde van 250 euro (geen bier, want dat mag niet!). Onder alle deelnemers wordt een aantal kleinere prijzen verloot, zoals een workshop bierbrouwen, rondleidingen bij spraakmakende brouwerijen en allerhande bierdingen. Snel naar Beerinabox.nl/quiz dus. Ga je nog meedoen? Veel succes en proost!


Views

300+

Uitvaartverzorgers doen heel vaag over de kosten

Uitvaartverzorgers doen heel vaag over de kosten

Bijna 90% van de uitvaartverzorgers wil geen vragen beantwoorden van de Consumentenbond over hun tarieven.

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

VANDAAG, 07:03

Weet jij wat je precies kwijt bent voor een begrafenis? Nee? Dat kan kloppen, wan die kosten zijn bijna onmogelijk vooraf te achterhalen.

Geen tarieven

De uitvaartbranche is namelijk erg schimmig over wat een uitvaart precies kost, zo stelt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Bijna 90 procent van de uitvaartverzorgers wil geen vragen beantwoorden over hun tarieven. Daarnaast heeft ruim 40 procent van de uitvaartondernemingen geen prijzen op de website staan.

Ruim 40% van de uitvaartondernemingen heeft geen prijzen op zijn website staan.

De Consumentenbond vroeg 180 uitvaartverzorgers, groot en klein, verspreid over Nederland, een vragenlijst in te vullen over hun tarieven. Deze gingen over het basistarief en de kosten voor aanvullende diensten zoals drukwerk, verzorging van de overledene, opbaren, vervoer en gebruik van de aula en condoleance-ruimte.

Prijsverschillen

Slechts twintig uitvaartverzorgers vulden de lijst in. De rest reageerde niet of gaf aan geen tijd te hebben of niet mee te willen werken. Van deze 180 uitvaartondernemingen hebben er bovendien 75 geen tarieven op hun website staan, aldus de bond.

Uit een enquête onder 1700 panelleden blijkt volgens de Consumentenbond dat een kwart van de respondenten voorafgaand aan een uitvaart geen overzicht kreeg van de totale kosten. De Consumentenbond constateert ook grote prijsverschillen. Zo zou het basistarief voor een uitvaart variëren van 985 euro tot 2550 euro, een massief eiken kist kost tussen de 375 euro en 1185 euro en een afscheidsbijeenkomst van een uur tussen de 85 euro en 1380 euro.

Gissen

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ,,Uitvaartverzorgers zouden veel transparanter moeten zijn over hun tarieven. Consumenten hebben al genoeg aan hun hoofd als ze een uitvaart moeten regelen. In zulke moeilijke tijden wil je niet hoeven gissen naar de kosten van een uitvaart. Als uitvaartondernemers hun tarieven online vermelden, weten consumenten vooraf waar ze aan toe zijn."

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

100+

YouTube wist 8 miljoen filmpjes in 3 maanden

YouTube wist 8 miljoen filmpjes in 3 maanden

YouTube wist 8 miljoen filmpjes in 3 maanden. Foto: Colourbox

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

VANDAAG, 06:58

In de laatste drie maanden van 2017 heeft YouTube meer dan acht miljoen filmpjes wereldwijd verwijderd. Ze voldeden niet aan de regels van de site. Het ging vooral om spam en porno. Het is de eerste keer dat YouTube met zulke cijfers komt. YouTube houdt niet bij hoeveel verwijderde filmpjes uit Nederland kwamen.

YouTube gebruikt de laatste maanden meer kunstmatige intelligentie om foute filmpjes op te sporen. Ongeveer 6,7 miljoen verwijderde filmpjes waren door zulke slimme systemen gevonden, en niet door mensen. En van die 6,7 miljoen filmpjes was driekwart al gedeletet voordat iemand ze kon zien.

Filmpjes verwijderen

YouTube verwijdert ook filmpjes die mensen oproepen tot gewelddadig extremisme, zoals jihadisme. Meer dan de helft van al die filmpjes was minder dan tien keer bekeken toen ze werden gewist. Begin 2017 gold dat voor slechts 8 procent van al die filmpjes.

De videodienst, een dochter van Google, wil voortaan elk kwartaal naar buiten brengen hoeveel er wordt verwijderd. YouTube wil later ook bijhouden hoeveel opmerkingen onder filmpjes zijn verwijderd en hoe lang het duurde voor iets verwijderd werd. Gebruikers kunnen straks zien wat YouTube heeft gedaan met video's die ze hebben aangemeld.

YouTube heeft meer dan een miljard gebruikers. Zij uploaden elke minuut meer dan 400 uur aan materiaal. Het is niet bekend hoeveel video's in totaal online staan.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar

LEES OOK


Views

100+