Daisy Heyer
Daisy Heyer Nieuws 11 mrt 2018
Leestijd: 1 minuut

Britse supermarkt verandert Moederdag in ‘Jij-dag

Moet ook Moederdag in de toekomst genderneutraal? De Britse supermarktketen Waitrose vindt in ieder geval van wel. Zij schaffen Moederdag af, en maakten er het genderneutrale ‘Jij-dag’ van.

Hoe de supermarkt dat doet is duidelijk: er zijn naast Moederdagkaarten dit jaar ook andere kaarten te krijgen, die meer genderneutraal zijn. De traditionele moederdagkaarten zijn nog wel te krijgen op dit moment, maar of dat in de toekomst ook zo is, is nog maar de vraag.

Boze transgenders

De keuze van Waitrose werd gemaakt op basis van boze reacties vanuit transgender-activisten op Moederdag. Maar hoewel de supermarktketen met hun nieuwe initiatief probeert om iedereen tevreden te houden, zorgt ook deze beslissing voor veel commentaar. ,,Vrouwen krijgen kinderen, mannen niet”, is een veelgehoorde reactie op de beslissing om Moederdag langzaam genderneutraal te maken volgens The Sun.

Ook wordt Waitrose ervan beschuldigd op deze manier een marketingstunt uit te halen. Ze zouden volgens sommige critici alles uit de kast halen om zoveel mogelijk kaarten te verkopen op de feestdag die bedoeld is om moeders in het zonnetje te zetten. Want naast de Jij-dag-kaartjes die worden ontwikkeld, zullen er ook kaarten worden gemaakt voor alleenstaande vaders en gezinnen met lesbische ouders.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.