Rosan de Vos
Rosan de Vos Nieuws 18 dec 2017
Leestijd: 3 minuten

Waarom klagen wij Nederlanders altijd?

Als er één ding is waar wij Hollanders goed in zijn, is het klagen. We klagen over vroeg opstaan, het weer dat niet meezit, de kantoorkoffie die niet te zuipen is, die vervelende collega en over het feit dat we het ‘zo druk hebben gehad’. Ondanks het gezeur, zijn Nederlanders steeds meer tevreden met hun leven. We becijferen het leven gemiddeld met een 7,8. Maar waarom klagen we dan zo graag?

„Iemand die klaagt, vindt van zichzelf niet dat hij klaagt. Het zijn juist de anderen die klagen. Ik noem dat ook wel de klaagparadox”, zegt Bart Flos, anti-klaagexpert en schrijver van onder meer het Anti-klaagboek – Eerste hulp bij zeuren en zaniken. Maar wat doe je dan tegen zo iemand die de hele tijd aan je kopt loopt te zeuren? Volgens Flos is het belangrijk de rode draad te begrijpen. „Je moet snappen waar het vandaan komt.”

‘Man, man, man. Het is zo koud’

„Het is allereerst belangrijk om een klager niet af te kappen. Wanneer je dit doet, gaat een klager jóu vervelend vinden, en dat is juist niet wat je wilt. Het is belangrijk om je een beetje in te leven in deze persoon.” Spiegelen, herhalen en meebewegen, noemt Flos het.

„Stel, jouw collega is aan het klagen over de vertragingen bij NS. Dan moet jij hier in de eerste instantie in meegaan. Vertel dat je het ook zo vervelend vindt als het allemaal wat langer duurt. Herhaal een paar minuten in je eigen woorden wat de klager zegt en verbuig je vraag daarna. Vraag hem bijvoorbeeld om eens een paar positieve aspecten van NS te noemen. Of leid hem af en vraag naar iets leuks wat er in zijn werkweek is gebeurd.”

„Zijn gedachtes zullen vervolgens switchen naar iets positiefs. Als je de klager te snel afkapt, dan snapt hij jou niet, want hij vindt van zichzelf immers niet dat hij klaagt.”

Wat zijn de voordelen?

Ondanks dat het negatief overkomt, is het natuurlijk altijd lekker om een potje te zeuren. „Klagen binnen een groep kan ook een gevoel van saamhorigheid geven”, zegt Flos. „Klagen kan ons helpen om naar het begin van een oplossing te gaan.” Een vrijbrief om tegen je vriend of collega helemaal los te gaan is dit echter niet: „Vooral op de lange termijn is zeuren en zaniken slecht voor individu en groep. Mensen worden er chagrijnig van en geven het aan elkaar door. Het is echter nog behoorlijk lastig om die grens te bepalen.”

Waarom zijn wij dan een klaagvolk?

„Klagen is in principe gewoon een menselijke behoefte, we doen het allemaal. Het zit in onze genen en het wordt versterkt of verzwakt door onze cultuur. Wij Nederlanders zeggen gewoon graag waar het op staat. We hebben een grote smoel en daar slaan we soms gewoon een beetje in door.”

„Het is ook niet zo dat we nu meer klagen dan vroeger. De behoefte is namelijk nog steeds hetzelfde. Wel is het zo dat het klagen tegenwoordig makkelijker wordt gemaakt, met name door de social media. Het is namelijk veel lastiger om iets of iemand face to face af te kraken. Een venijnig appje of Facebookbericht is zó verstuurd.”

Dus, de volgende keer als iemand zeurt over de kou, NS, schoonmoeders, trage wifi, geen geld, files, relaties, mensen die te laat komen, hitte op vakantie of saai kantoorwerk, dan weet je wat je te doen staat. En blijft diegene doorzeuren? Ga daar dan lekker over klagen. Stiekem altijd fijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.