Amarins de Boer
Amarins de Boer Nieuws 9 nov 2017
Leestijd: 3 minuten

Kan kunstmatige intelligentie cyberpesten stoppen?

Een naaktfoto doorsturen, een negatieve reactie plaatsen onder een Instagramfoto of iemand beledigen via WhatsApp. Het zijn voorbeelden van cyberpesten, waar jaarlijks 400.000 mensen mee te maken krijgen.

Hoe kan dat aantal met behulp van kunstmatige intelligentie verminderd worden? Over die vraag buigen zo’n 55 studenten van de opleidingen Artificial Intelligence en Computerscience zich dit weekend in Den Bosch. Ze sluiten zich een etmaal af van de buitenwereld, slapen niet en proberen met behulp van data een oplossing te vinden om cyberpesten tegen te gaan.

‘Precies genoeg tijd’

„Dat worden heel veel kopjes koffie en energiedrankjes drinken”, lacht Stijn Valkenburg (19), een van de studenten die meedoet. De tweedejaarsstudent Kunstmatige Intelligentie uit Utrecht hoefde niet lang na te denken toen hij hoorde dat hij zich hiervoor kon opgeven. „Elke Artificial Intelligence-student vindt het vet om ooit een keer mee te doen aan een datathon. Je sluit je 24 uur op, dat moet precies genoeg zijn om een goed idee te vangen. Door volledig gefocust te zijn, geen telefoons te gebruiken en in de concentratie te blijven, kun je op dingen komen die je nog nooit eerder hebt bedacht.”

Daarnaast doet Stijn mee omdat hij cyberpesten een belangrijk thema vindt. „Online pesten is een lastig probleem, wat je veel om je heen hoort en waar met behulp van data volgens mij een goede technische oplossing voor te bedenken valt.”

Zoveel mogelijk data verzamelen

Het project wordt georganiseerd door bigdatabedrijf Xomnia, dat zich momenteel buigt over de vraag wie de familie Frank in 1944 zou hebben verraden. „Daar is al meer dan 25 kilometer data aan verzameld”, zegt Suzanne Nieuwenhuis, marketing & communicatiemanager bij Xomnia. Twee keer per jaar houden ze een datathon om een maatschappelijk probleem aan te pakken samen met een externe partner. „Nu koos onze partner ARAG voor het maatschappelijke thema cyberpesten, iets wat gefaciliteerd wordt door techniek. Hoe mooi zou het zijn als deze studenten ook met techniek een oplossing kunnen bedenken?”

Kan kunstmatige intelligentie een einde maken aan cyberpesten?
Tijdens de Datathon vorig jaar, waarbij studenten een veiligheidsmonitor moesten creëren voor Justitie en Veiligheid en de politie. Foto: Suzanne Nieuwenhuis.

Wil je een oplossing kunnen programmeren, moet je zoveel mogelijk data verzamelen en labelen. En dat is bij het onderwerp cyberpesten nog best lastig. „Informatie kan privacygevoelig zijn of is soms lastig te labelen. Hoort het bijvoorbeeld bij plagen of bij pesten”, zegt Patricia Bolwerk van Stop Pesten Nu. Maar Stijn zit daar niet zo over in. „Er zijn genoeg experts aanwezig en we zitten op een vette locatie met goede apparatuur. Bovendien is het toch eerst een kwestie van heel veel data verzamelen en analyseren.”

Chatbot

Bolwerk heeft al wel ideeën voor de studenten. „Misschien ontwikkelen ze wel een chatbot die aangeeft hoe je moet reageren als je gepest wordt. Of die pesters waarschuwt wanneer zij pestgedrag vertonen”, zegt ze. „Dan help je van twee kanten het probleem. Het grootste deel van de pesters weet namelijk niet dat het fout bezig is.”

Wij vroegen jullie ook of je weleens online gepest bent. Bijna een op de drie geeft aan weleens te worden gepest.

https://www.facebook.com/Metro/posts/1515573885157182

Bolwerk is blij dat „slimme koppen” zich gaan buigen over het probleem. „Als er mensen op de hoogte zijn van techniek, dan zijn zij het. Ik geloof echt in deze datathon. We weten allemaal dat computers zoveel meer kunnen dan we zelf kunnen bevatten. Het probleem wordt veroorzaakt door de technische wereld, dus dan moet er ook iets tegen te doen zijn.”

Word je zelf gepest, online of in het echt? Praat erover met mensen die je vertrouwt of kijk hier. Je vindt er een overzicht van instanties die je kunnen helpen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.