Niet iedereen met ticket welkom op Tomorrowland

Tomorrowland 2016. Beeld: ANP

Foto van 'Metro'

Niet iedereen met een ticket is welkom op het Belgische festival Tomorrowland. De federale politie heeft 35 mensen laten weten dat ze niet welkom zijn op het festival. Dat bericht kregen ze nadat de politie 400.000 ticketaankopen grondig digitaal gescreend heeft.

Nog nooit eerder deed de politie zo'n massale screening van festivalgangers. Hoofdinspecteur Peter de Waele laat aan VRT weten dat het proces zo nauwkeurig en correct mogelijk is verlopen. „De mensen die een ticket hebben gekocht, zijn inderdaad gescreend. Zo zijn we zeker dat er geen mensen rondlopen op de festivalweide die we daar liever niet hebben.”

Onbekende criteria

De exacte redenen dat deze mensen niet meer welkom zijn en de criteria van het onderzoek, kan en wil de politie nog niet bekendmaken. „Maar het is niet zo dat we mensen weigeren die bekendstaan voor een fietsdiefstal of geweldpleging. [...] Daar zitten een aantal mensen tussen waarvan we vaststellen dat ze niet welkom zijn, omdat ze de veiligheid op het festival in gevaar kunnen brengen.”

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow

Wettelijkheid

Voor de massascreening is toestemming gevraagd aan en gegeven door de gemeentebesturen in Boom en Rumst. Toch is de Privacycommissie niet blij dat deze niet op de hoogte is gesteld voor het onderzoek. De commissie laat weten een onderzoek te beginnen naar de wettelijkheid van de controles.

Er bestaat wel een systeem dat controles toelaat, zegt Caroline De Geest van de Privacycommissie. „Dat betekent dat men mensen effectief kan controleren, bijvoorbeeld aan de ingang van een festival om veiligheidsredenen. Maar nu lijkt het een stap verder te gaan. Men gaat iedereen preventief screenen en dat kan in het huidige wettelijke kader niet.”

Middenweg

De politie in België zoekt vooral een middenweg, het is de eerste keer dat er een screening op deze schaal wordt toegepast. „We zitten nu eenmaal in een ander tijdperk. We zetten overal betonblokken neer rond de weide. Preventief, voor er ook maar iets kan gebeuren. Wel, we hebben deze keer ook digitale betonblokken geplaatst. Als er iets gebeurt, krijgen we het verwijt dat de politie niet genoeg doet. Nu doen we blijkbaar te veel.”


Views

7

‘#stormpoolen: social media zijn zo slecht niet’

‘#stormpoolen: sociale media zijn zo slecht niet’

Met #stormpoolen konden mensen in de storm van donderdag al carpoolend toch naar huis komen. / ANP

Foto van 'Imre Himmelbauer'

Sociale media lijken de laatste tijd meer en meer negatief in het nieuws te komen. Van passief gebruik van Facebook word je volgens onderzoek ongelukkig en met de zelfmoorden van Dolly en Zeynep door cyberpesten lijkt het gebruik van sociale media zelfs gevaarlijk. Maar het kan ook anders, zo bleek tijdens de storm van afgelopen donderdag.

De zware storm zorgde bij de NS voor tal van problemen. Er lagen onder meer dertig bomen op het spoor en er waren veertig bovenleidingen gesprongen. Het deed het bedrijf besluiten om al snel het gehele Nederlandse treinverkeer stil te leggen. Daardoor waren veel mensen gestrand op verschillende treinstations.

#stormpoolen

Daarom besloot Ionica Smeets de hashtag #stormpoolen te introduceren. Iedereen die een lift nodig had of een lift kon bieden, plaatste een berichtje op Twitter de benodigde informatie. De actie werd zo’n succes dat er files ontstonden.

Waaruit ontstond dat succes? Ten eerste is het medium Twitter ideaal voor oproepen als deze. Mensen kunnen anderen zonder veel moeite retweeten en volgen zonder een werkelijke relatie met ze te hebben. Margriet de Groot van de TU Eindhoven vertelt: „Met name tweets van politici en beroemdheden worden veel gezien. Maar ook berichten van 'normale' individuen worden opgepikt op het moment dat zij zich in bijzondere omstandigheden bevinden. Bijvoorbeeld in het geval van een bijzondere gebeurtenis zoals de storm van gisteren of een terror attack: denk aan #offeneTür (waarbij mensen verblijf aanboden tijdens de aanslag in München in 2016, red.) of #stormpoolen.”

Met alleen het bereiken van mensen kom je er echter niet. Daarna moet ook een significant deel in actie komen en dat gebeurde zowel bij #offeneTür als bij #stormpoolen. Dat ligt volgens De Groot onder meer aan de goedheid van de mens. „Mensen vertonen graag pro-social gedrag,  van nature willen we heel graag helpen. Het merendeel van de mensen helpt graag anderen en wordt daar ook gelukkig van. In tijden van crisis wordt er een sterker beroep op je gedaan en wordt dit gedrag geactiveerd.”

#altijdpoolen?

Het succes van #stormpoolen doet ook de vraag rijzen: is dit niet altijd mogelijk? Met #altijdpoolen in plaats van #stormpoolen en een werkend treinnetwerk zouden de fileproblemen in Nederland in ieder geval drastisch afnemen.

Een mooie gedachte, maar een utopie, aldus Ad Vonk van de ANWB. „Ik vond deze hashtag een heel mooi initiatief. De ANWB wil de mevrouw die deze actie heeft bedacht overigens ook nog wel bedanken. Maar je ziet dat alleen in uitzonderlijke gevallen mensen de deuren van hun auto openzetten als ze dat normaal niet doen. Sommigen hebben gewoon helemaal geen zin in carpoolen, maar als er mensen in nood zijn, dan doen ze het toch.”

In ieder geval hebben we na de storm van donderdag wel gezien dat sociale media helemaal zo slecht niet zijn, ziet ook De Groot. „Uit onderzoek blijkt dat Cybertrolls (mensen die zich negatief uitlaten op het internet, red.) een specifiek soort persoonlijkheid hebben en genieten van een soort alledaags sadisme. Deze minderheid is ongeveer 5 procent van de totale bevolking. In normale tijden negeert de meerderheid deze uitlatingen. In bijzondere tijden neemt sociaal gedrag de overhand.”

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Views

24

'Van een rat in m'n bed tot Q-hotel in de sneeuw'
Likeability of 5

'Van een rat in m'n bed tot Q-hotel in de sneeuw'

De feestgangers van 'Qhotel in de sneeuw'. / Foto's: Heidi Rijsdijk

Foto van 'Lisa Vermeij'

(In samenwerking met Qmusic)

Oostenrijkse bergen, sneeuw maar ook veel zon, après-ski, schnitzels, glühwein en liveoptredens van OG3NE, Jax Jones en Gavin James. Klinkt als muziek in de oren, toch?

Het Oostenrijkse Zell Am See was de afgelopen dagen het decor voor het Q-hotel in de sneeuw. Radiostation Qmusic organiseerde het festijn tot en met dinsdag voor de dertiende keer. Zelfs als je nog nooit op de latten hebt gestaan, was er genoeg te doen. Zangtrio OG3NE, singer-songwriter Gavin James en dj Jax Jones waren ingevlogen om er voor de live aanwezige luisteraars, Qmusic-dj’s en zakenrelaties van het station een muzikaal festijn van te maken. Dj Jax Jones kwam zelfs eerder van zijn huwelijksreis terug om bij het sneeuwtripje aanwezig te zijn.

'Van een rat in m'n bed tot Q-hotel in de sneeuw'

Après-ski: 'Het is vanaf de eerste minuut al een en al gezelligheid.'

Keileuke reis gewonnen

Luisteraars konden in de maand december een winterse reis winnen door een bijzonder kerstverhaal in te sturen. Lieke (25) uit Nijmegen was een van de gelukkigen. „Vorig jaar lag er op kerstavond een rat in mijn bed, doodeng! Maar wel een goed verhaal. En ik heb er nu wel een keileuke reis mee gewonnen. Het is vanaf de eerste minuut al een en al gezelligheid.” Voor luisteraars Alenka (39) en Ilona (40) was het helemaal een bijzondere trip. Ilona heeft afgelopen jaar voor het eerst kerst gevierd. Eerder kon dat nooit, omdat ze altijd Jehovagetuige was. ,,Er gaat een hele nieuwe wereld voor ons open, omdat we altijd heel streng hebben geleefd.”

Natuurtalentjes op de latten

Naast alle optredens en gezellige activiteiten zoals rodelen, een winterbarbecue en hilarische lunchquizzen, wordt er nog echt wel wat geskied. Een team van Nederlandse leraren stond elke ochtend weer te springen om Metro en alle Q-hotelgangers van de blauwe, rode of zelfs zwarte piste te begeleiden. Dennis (34) draait al heel wat jaren mee en kijkt er elk jaar weer naar uit om de Qmusic-dj’s en luisteraars les te geven. Soms zitten er echte natuurtalenten tussen. Zoals YouTuber Nanne Meijer die nog nooit eerder op ski’s had gestaan, maar na twee uurtjes als een volleerd wintersporter van de berg zoefde. Ondergetekende had er iets meer moeite mee en hield er na een stukje snowboarden op de rode piste welgeteld zestien blauwe plekken aan over. Mooi souvenir, zullen we maar zeggen.

'Van een rat in m'n bed tot Q-hotel in de sneeuw'

De zusjes OG3NE genoten met volle teugen.

Teterreteterre

s’ Avonds werd het Q-hotel omgetoverd tot een concertzaal, waar de dj’s van Q-music het publiek op heerlijke foute après-skinummertjes trakteerden. ,,Er is zo veel gezelligheid, je vergeet dan eigenlijk dat je staat te hossen op muziek die je normaal nooit luistert. En ook al sta je in zo’n warme hut te zweten in je dikke coltrui, dat maakt op dat moment allemaal niets uit. Ik vind het enig!”, aldus YouTuber Nienke Plas. En net op het moment dat je dacht ‘ik kan geen ‘teterreteterre’ meer horen’, kwam er een artiest met een spetterend optreden. De meiden van OG3NE zorgden ondanks de warme skikleding door hun prachtige performance meerdere keren voor kippenvelmomentjes. De zusjes vermaakte zich de rest van de avond trouwens prima en dansten vrolijk mee op après-skihits als Schatje Mag Ik Je Foto en Vrouwke.

'Van een rat in m'n bed tot Q-hotel in de sneeuw'

Skiën en snowboarden maakt dorstig.

Jägerbombs en water

De dansvloer is de plek waar artiesten samen staan te dansen met de luisteraars, waar Jägerbombs worden afgewisseld met water (er moet ook nog een beetje gewerkt worden). En de plek waar ‘je dansjes doet die je eigenlijk niet op je werk zou moeten doen’, aldus een luisteraar.

Het zijn Qmusic-feestdagen waar je muzikale hoogtepunten beleeft, nieuwe vrienden maakt en waar je nog jaren op kunt teren. Wanneer mogen we weer?

Binnenkort zie je op deze site een video van de reis.

'Van een rat in m'n bed tot Q-hotel in de sneeuw'

DJ Joep Roelofsen met Marieke Elsinga, die verslag deed voor RTL Boulevard.

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


likelovedislike
user_7773621565689246c2f6d156935675e7e4bf47d1_avataruser_897b6947eed5a5c9f795673f14eb1c721f9b8737_avataruser_8cc99793708d42dfc8e8251235ad93e8def9c702_avatar

Views

200+

‘Als je leest stap je even in een andere wereld’

‘Als je leest, stap je even in een andere wereld’

We lezen steeds minder boeken. Foto: Unsplash.

Foto van 'Amarins de Boer'

„Vannacht zat ik om 1.00 uur nog te lezen”, vertelt Edriënne Groenewoud (21) die jaarlijks honderden boeken per jaar verslindt. „Als je leest, stap je even in een andere wereld. Of dat nu in een fantasiewereld of een inspirerende biografie van een wereldreiziger is, je kijkt altijd verder dan je eigen leefwereld.” De boeken die Edriënne leest, leest ze deels in haar vrije tijd en deels voor haar werk. „Ik werk bij uitgeverij Boekscout en controleer de boekwerken op inhoud en spelling." Een droombaan voor haar, dus.

Boekenwurmen zoals Groenewoud zijn er steeds minder, blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). In 2006 las bijna 90 procent van de jongeren minstens een keer per week, in 2016 was dat nog maar 49 procent. ,,Een zorgwekkende ontwikkeling”, aldus SCP-onderzoeker Annemarie Wennekers. En de ontwikkeling zet generatie op generatie door, ondanks alle nieuwe mogelijkheden om te lezen via de smartphone, computer of e-reader. „Jongeren lezen echt structureel minder.”

‘Als lezer stap je even in een andere wereld’

Foto: Unsplash.

Social media

Voor het onderzoek is het lezen van mailtjes en social media niet meegenomen. „Je leest daarbij ongetwijfeld het een en ander, maar het gaat voornamelijk om afbeeldingen en video’s”, zegt Wennekers. Volgens Gerdien van Dalen, directeur van Stichting Lezen, is het terecht dat het lezen van social media niet wordt meegerekend in het onderzoek. „Je leest daar spreektaal, terwijl het bij lezen van artikelen en boeken gaat om schrijftaal”, legt ze uit. „Frequent is bijvoorbeeld zo’n woord. Dat hoor je in het dagelijks leven niet veel, maar lees je wel. En uit onderzoek weten we: een grotere woordenschat bevordert je schoolprestaties en dus je carrière.”

Hoe erg is het dat jongeren steeds minder vrijwillig de boeken induiken? De generatie krijgt toch genoeg nieuwe woorden mee via YouTube en social media? Nee, zegt taalwetenschapper Peter-Arno Coppen. „Hoewel het moeilijk te meten is of de woordenschat achteruitgaat, weten we wel dat lezen noodzakelijk is. Je kunt je niet alleen genuanceerder uitdrukken, lezen doet ook iets met je persoonlijkheidsontwikkeling. Het maakt dat je je beter kunt verplaatsen in andere mensen, en dat is goed voor je sociale verhoudingen.”

Hoe het komt dat jongeren steeds minder lezen? Volgens de deskundigen doordat ze het te druk hebben. Coppen: „Als je dan een moment vrije tijd hebt, wil je iets doen wat je leuk vindt. En dan wordt er niet vaak voor lezen gekozen.”

Mopperen

Lezen moet weer leuk worden gevonden, ziet ook Annet Twijnstra (26), mbo-docent Nederlands op het Deltion College in Zwolle. Om het leesplezier te bevorderen, laat ze haar leerlingen iedere eerste twintig minuten van de les vrij lezen. „Toen ik het project ‘vrij lezen’ bij mijn leerlingen introduceerde, werd er eerst behoorlijk gemopperd”, lacht ze. „Maar inmiddels klagen de leerlingen niet meer. En dat is vaak een goed teken.” Er hangen verder geen opdrachten aan het lezen vast. „Als je dat doet, wordt lezen een verplichting, en dat moet het juist niet worden.”

‘Als lezer stap je even in een andere wereld’

Docent Annet Twijnstra met haar leerlingen. (Eigen foto)

Lezen is misschien wel belangrijker geworden dan ooit, zegt Van Dalen. „Jongeren worden overspoeld met informatie. Willen zij echte en nep-informatie van elkaar scheiden, dan moet je begrijpend kunnen lezen. Dat ontwikkel je alleen maar als je meer leest.”

Twijnstra ziet dat ook en probeert haar leerlingen bewust te maken van de positieve effecten van lezen. „Al is er maar een die lezen leuk gaat vinden en in zijn vrije tijd daardoor ook eens een boek pakt.”

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


Views

60

Likeability of 6

Verdienen met het lezen van Metro-artikelen!

Foto van 'Metro'

In samenwerking met: Pabbl

Artikelen lezen op onze telefoons, dat doen we maar al te graag. De Pabbl-app plaatst, gebaseerd op jouw verkeuren, artikelen op je vergrendelscherm, en beloont je ervoor!

Eind vorig jaar bereikte Pabbl de mijlpaal van 75.000 installs. 75.000 gebruikers die kunnen verdienen aan het ontvangen van relevante advertenties op hun vergrendelscherm. Sinds kort is er ook een feature uitgerold waarmee je in plaats van advertenties, vooral artikelen ontvangt en hier ook gewoon mee kan verdienen!

Artikelen en verdienen – hoe werkt dat?
Je ontvangt een mix van content op je vergrendelscherm, het scherm waar je ongemerkt 150 keer per dag langs swiped. Nu ontvang je op dat scherm feilloos artikelen, gesponsorde wallpapers en normale wallpapers. Elke keer dat je je telefoon ontgrendelt je punten. Deze punten kun je inruilen voor leuke cadeaus in de Pabbl shop. Sinds deze feature kortgeleden is uitgerold, sluiten steeds meer nieuwssites aan voor nog betere toegespitste content, waaronder ook content van Metro dus.

Gebruikers waren sceptisch
Natuurlijk ben je sceptisch over een app waar je door het simpelweg gebruiken van je telefoon, makkelijk kunt verdienen. Maar bezoek de pagina van Pabbl in de Playstore en je ziet dat de app 50.000-100.000 installs en 4,6 sterren uit meer dan 10.000+ reviews heeft; blijkbaar doet Pabbl echt wel wat goed. Pabbl is een vergrendelscherm app, die elke keer als je je telefoon aandoet, mooie en relevante content zoals artikelen en wallpapers toont. Omdat een boel van deze content ‘gesponsord’ is, geeft Pabbl punten in ruil voor bijna elke keer dat je je telefoon ontgrendelt. Alleen bij artikelen en gesponsorde content ontvang je punten en er zitten limieten op zodat er geen bots aan worden gehangen die het scherm 24/7 wegswipen.

Installeren die hap
Het ziet er dus allemaal legit uit, installeren dan maar. Je belandt op de landingspagina en vult wat basisgegevens in en je interesses. Hierdoor wordt de content die je krijgt afgestemd op jouw persoonlijke voorkeuren. Het vergrendelscherm verschijnt, die je ontgrendelt met een soepele swipe. Vervolgens word je geleid naar de Pabbl-app waarin wordt uitgelegd wat je met je punten kan doen. Het aanbod is vrij divers: Een boel kortingen (soms tot wel 100%!!) op eten & drinken, kleding, elektronica en nog veel meer!

Lege voorraden
Kijkend naar de reviews blijkt dat je niet alles kan aanschaffen wanneer je dat wilt. De voorraden zijn vaak op. Dat komt doordat de app erg hard groeit en mensen sneller punten bij elkaar sparen dan dat ze aan producten kunnen weggeven. Het verkopen van advertenties blijkt lastiger voor Pabbl dan verwacht waardoor het lastig is om producten te financieren en komt het af en toe zelfs uit eigen zak. Maar dat kan niet voor altijd doorgaan natuurlijk. Pabbl moet nog minimaal 2x zo hard groeien willen ze de grote vraag en gespaarde punten kunnen bijbenen met nieuw aanbod.

Feiten over Pabbl:

- Pabbl is te installeren in de Playstore

- De app is Android exclusive.


like
user_5a58c6cc654b4931505d8ae3dd819f4ca6fb90ce_avataruser_384fadd091eec9bdd937419d5996ce3c53ee436a_avatar

Views

51

Lees verder na deze advertentieAdd Arrow
'Als we zo doorgaan is Nederland straks overspoelt'
Likeability of 5

'Als we zo doorgaan, is Nederland straks overspoeld'

Drukte op het strand. Foto: ANP.

Foto van 'Amarins de Boer'

„Wat een rust”, dacht Gigi de Jong (47) toen ze dertien jaar geleden in Nederland kwam wonen. Ze verhuisde voor de liefde van haar leven vanuit de drukke Braziliaanse stad Natal naar het Zuid-Hollandse Voorburg.

„In Brazilië is het verkeer zo druk, hier kom je op de fiets door de bossen soms niemand tegen”, vertelt De Jong, die de Nederlandse taal inmiddels goed spreekt. „In het begin moest ik daar wel aan wennen, want alleen door het bos fietsen maakte mij ook wel bang.” Inmiddels is ze alweer verhuisd, nu naar de Veluwe. „Ik ben echt van de rust van Nederland gaan houden.”

'Als we zo doorgaan is Nederland straks overspoelt'

De Veluwe. Foto: ANP.

Het CBS presenteerde dinsdag cijfers waaruit blijkt dat het aantal Nederlanders blijft toenemen. Dat komt door de komst van steeds meer migranten naar Nederland en omdat mensen steeds ouder worden. In 2060 zullen er naar verwachting 18,4 miljoen mensen in ons land wonen, nu wonen er in ons land iets meer dan 17 miljoen mensen.

Luxe

„Het is inmiddels kwart over twaalf en als we zo doorgaan is Nederland straks overspoeld”, zegt Paul Gerbrands, historicus en voorzitter van de Club van Tien Miljoen. Die stichting werd 23 jaar geleden opgericht met de gedachte dat Nederland terug moet naar tien miljoen inwoners. „Inmiddels is de kwaliteit van leven nog luxer geworden, zodat je elkaar zelfs met tien miljoen mensen nog in de weg zit.”

Dat een bevolkingsdaling van ruim zeven miljoen niet haalbaar is, weet Gerbrands ook. Maar dat er iets moet gebeuren, is volgens hem een understatement. „We wonen nog net niet op de snelweg of op Schiphol, de huizenprijzen stijgen en gevolgen van de mensen die nog geboren moeten worden zijn nog niet eens verrekend. Het wordt een drama.”

Het onderliggende probleem is volgens Gerbrands de wereldwijde overbevolking. „We groeien naar de tien miljard mensen op aarde, terwijl vier miljard het maximum is als je mensen op een verantwoorde manier wilt laten leven. Los je die overbevolking niet op, dan blijf je migranten houden die hopen op een rustiger en beter Europa.”

Als voorbeeld neemt hij inwoners van het platteland in Afrika. „Zij trekken naar de steden omdat er op het platteland niets te beleven valt. Maar de steden zijn overvol en dus trekken ze naar Europa. Vervolgens blijft de bevolkingsgroei in Afrika doorgaan en de situatie zich herhalen.” Die groei kan volgens Gerbrands stoppen door bevolkingspolitiek en de grenzen te sluiten. „Maar als je dat zegt, krijg je helaas vaak een etiket opgeplakt dat je een racist bent.”

We gaan ze halen

Rikko Voorberg is voorzitter van We Gaan Ze Halen, een stichting die wil dat het door Nederland toegezegde aantal van 8000 vluchtelingen uit Griekenland wordt opgehaald. Voorberg pleit voor een gastvrij en tolerant Nederland. „Het uitgangspunt dat Hongarije heeft en waar vluchtelingen niet worden toegelaten, past niet bij ons. Als we dat hier ook toepassen, zijn we Nederland niet meer.”

Voorberg is voorstander van vrijheid van migratie. „Vluchtelingen hebben vaak een moeilijke en lange weg afgelegd. Vervolgens zitten zij eerst twee jaar opgesloten in een azc, omdat wij willen kijken of we ze wel willen toelaten. Wanneer ze dan te horen krijgen dat ze in Nederland mogen blijven, gaan ze vaak minder snel weer weg als het hier niet lukt. Terwijl het hen al zoveel moeite heeft gekost om binnen te komen.”

Volgens Voorberg kun je vluchtelingen het beste minder sociale voorzieningen en meer mogelijkheid tot participatie geven. „Geef hen vanaf dag één een sofinummer en toegang tot de arbeidsmarkt. Dan ontstaat er meer beweging en geeft het mensen ook de mogelijkheid om verder te reizen als ze hier hun plekje niet kunnen vinden.”

Kinderloos

Ook Jos Riechelman uit Mijdrecht maakt zich zorgen over de overbevolking van ons land. Om zijn steentje bij te dragen, is hij bewust kinderloos. „Ik wist al vanaf mijn veertiende dat ik later bewust geen kinderen wilde”, vertelt hij. Een leraar vertelde hem toen over de gevolgen van overbevolking en dat maakte indruk. „Daarnaast woonde ik als klein kind tegenover een stel met zoveel kinderen. Volgens mij wisten ze zelf niet eens meer hoeveel kinderen ze hadden. Ik dacht: dat kan toch niet goed zijn voor de aarde?”

'Als we zo doorgaan is Nederland straks overspoelt'

Foto: ANP.

Riechelman is even stil en zegt dan: „We hebben het hier goed, maar op een mooie zondag kun je eigenlijk al niet meer naar buiten. We zitten onszelf in de weg. In de steden, in het verkeer, maar ook op vakanties. Het feit dat we vakantiespreiding hebben, vind ik niet natuurlijk. We zouden op vakantie moeten gaan wanneer het ons uitkomt. Zo’n spreiding is dan ook geen oplossing, maar een symptoombestrijding.”

De Braziliaanse De Jong ziet ook dat het hier drukker wordt. „Ik zie echt verschil met tien jaar geleden. De kans bestaat natuurlijk dat ik over twintig jaar nog steeds niemand tegenkom tijdens een fietstocht, maar ik vraag me wel af hoe Nederland er dan uitziet.”

Foutje gezien? Mail ons, we zijn je dankbaar


likedislike
user_20afbd9672dd2a1fff6fe2030416b6d9dad19453_avataruser_30ccc4e3e8ffac93e6d7a9d1a69318f0b96bdfa2_avatar

Views

600+

'Maatregelen tegen lachgas zijn betuttelend'
Likeability of 3

'Maatregelen tegen lachgas zijn betuttelend'

Lachgas heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen en het gebruik moet volgens de overheid aan banden worden gelegd. / ANP

Foto van 'Imre Himmelbauer'

Als het aan de overheid ligt, wordt het gebruik van lachgas aan banden gelegd. De capsules hebben de laatste jaren razendsnel aan populariteit gewonnen, terwijl de stof op lange termijn ernstige gevolgen kan hebben, zoals concentratieproblemen, vermoeidheid en duizelingen. Dat blijkt uit een onderzoek dat maandag is gepubliceerd. Genoeg reden voor minister Bruno Bruins voor Medische Zorg en Sport om in te grijpen.

Het onderzoek is onder meer gedaan door het Trimbos-instituut, dat onderzoek doet naar geestelijke gezondheid, mentale veerkracht en verslaving. „Het ministerie vam Volksgezondheid, Welzijn en Sport gaat met de detailhandel in gesprek. Er zitten namelijk risico's aan en hoewel die beperkt zijn, moeten we er toch meer van weten”, vertelt Marjan Heuving van het Trimbos-instituut aan Metro.

Aan de andere kant denkt Heuving dat een verbod maar moeilijk te realiseren is. „Het is natuurlijk niet bedoeld als drug, maar als slagroomspuit. En ondanks dat de risico's er zijn, lijken ze voorlopig beperkt. Het is kortom wat complex.”

Verkopers gaan voor 'juist' gebruik

Een van de aanbieders van de lachgaspatronen is Bol.com. Ook deze webwinkel verkoopt lachgaspatronen met luchtballonnen in een 'setje'. Dat lijkt echter een foutje, want de internetwinkel wil niet aanmoedigen dat mensen de patronen voor 'recreatieve doeleinden' gebruiken. „Wij hebben besloten om deze producten, juist door de controversie, alleen nog bij de rubriek 'koken' te zetten met aanwijzingen om ze op de juiste manier te gebruiken", vertelt woordvoerder Marjan Rozemeijer. „Maar nu zijn ze toch onder 'vrije tijd' te vinden. Ik heb het intern neergelegd.”

Ook op Instagram wordt geadverteerd met lachgaspatronen.

Ook Makro heeft maatregelen getroffen om te zorgen dat de capsules alleen voor horecadoeleinden gebruikt worden. „Wij ervaren een toenemende vraag naar het product onder jongeren", vertelt woordvoerder Merel van Fessem. „We zijn als groothandel weliswaar niet verantwoordelijk voor de wijze waarop onze klanten de patronen toepassen. Toch hebben we besloten de slagroompatronen vanuit de balie te gaan verkopen.  Met een maximum van 1 doos per klant per dag en 3 dozen per horecaklant per dag. Ook voor delivery stellen wij een maximum in van 3 dozen per klant per dag.”

'Betutteling'

Priscilla* gebruikt weleens lachgasballonnen. Zij noemt de maatregelen die de politiek en winkels nemen 'betutteling'. „Ik ben voor goede voorlichting in plaats van dingen verbieden en aan regels te binden. Kijk, heroïne en crack: dat is anders. Als je dat één keer doet, kun je bijna niet meer terug. Met lachgas, of bijvoorbeeld xtc, is dat helemaal niet het geval. Dan zouden ze eerder sigaretten en drank moeten ‘verbieden'.

Bovendien denkt zij dat het aan banden leggen van lachgas juist averechtse effecten kan hebben. „Met een verbod maak je het interessant. Daarom zeg ik nogmaals: geef goede voorlichting. Wat is het, wat doet het met je, wat voor risico’s zitten eraan vast als je te veel gebruikt? En er vooral niet te spastisch over doen, dan is de lol er zo vanaf.”

„Lachgas zou wat mij betreft ook gewoon in smartshops te koop mogen zijn", pleit Priscilla verder. „Dan zou je denk ik minder kopen, minder gebruiken en wát je gebruikt, is in ieder geval goed spul.”

*Om de privacy van de gebruiker te waarborgen, is haar naam gefingeerd.


dislike
user_ea54b30544394f14d8c1bd9b380c7cf0ff182d02_avatar

Views

61

Toch nog Sinterklaas voor kinderen in armoede

De Sint heeft pakhuizen vol met cadeau's. Beeld: ANP

Foto van 'Ingelise de Vries'

Dinsdagavond is het pakjesavond, een avond vol cadeaus waar kinderen naar uitkijken. De meesten dan. Want hoewel de Sint er voor iedereen is, krijgt niet elk kind cadeaus. Sommige kinderen leven in zoveel armoede, dat ouders niet namens de Sint voor ze op pad kunnen om te kopen wat er op het verlanglijstje staat. Om hen toch een mooie avond te bezorgen, is er de Sinterklaasbank. Metro sprak met voorzitter Elisa Nuij, die als rechercheur in de gemeente Amsterdam regelmatig verborgen armoede tegenkomt.

Dichte deuren

„Als hulpverlener kom je achter deuren die voor anderen gesloten blijven, daardoor zie je veel meer dan de gemiddelde burger”, vertelt Nuij. Zo kwam ze ooit terecht in een grauwe woning zonder vloerbedekking, gas, water en licht. „Er lagen matrassen die zo smerig waren. Maar op de muur hing een tekening van Sint en Piet in felle kleuren. Dat was zo’n verschil met de rest van de woning.” Toen ze thuiskwam, haar eigen dochter gelooft nog, zag ze hoe groot het geloof en de beleving van kinderen is. „Dat moment is de geboorte van de Sinterklaasbank.”

Verborgen armoede

De Sinterklaasbank is een inmiddels landelijk initiatief waar Nuij samen met veel vrijwilligers zorgt dat kinderen die geen Sinterklaas kunnen vieren, toch mee kunnen doen. „Een verjaardag kun je nog uitleggen met geldgebrek, kinderen hebben een grenzeloze loyaliteit. Maar Sinterklaas staat op tv te verkondigen dat hij pakhuizen vol cadeaus heeft. Op school moeten kinderen dan vertellen dat ze niks hebben gekregen, wat zorgt voor uitsluiting.”

Donaties en toeslagen

Armoede, bestaat dat met initiatieven als de Voedselbank wel in Nederland? „Je hebt een groep mensen die recht hebben op allerlei donaties en toeslagen”, legt Nuij uit. „Maar er is ook een groep die buiten de boot valt omdat ze nét te veel verdienen en daarom nergens meer recht op hebben.” Deze mensen houden onder de streep netto vaak minder over. Door middel van intermediairs gaat de Sinterklaasbank op zoek naar die mensen. „Die intermediairs zijn vaak hulpverleners als de huisarts of scholen. Mensen lopen niet te koop met hun ellende, daarom zijn deze mensen moeilijk te vinden.”

Cadeaus weggeven

Er is ook meer aan de hand dan geen cadeaus krijgen op pakjesavond, vertelt Nuij. „We kregen een tijd terug een bedankje van een vader bij wie een zware last van zijn schouders viel. Zijn zoon kon eindelijk op school vertellen over zijn cadeau, en kon zich daardoor identificeren met de groep.” Kinderen zijn keihard, weet Nuij, daardoor probeert de stichting ook bewustwording te creëren. „Als we voorlichting geven, zijn er zelfs kinderen die hun eigen cadeaus schenken aan kindjes die het minder hebben.”

Rapport

Dinsdag is er een rapport van Kinderombudsman Margritte Kalverboer verschenen. Daaruit blijkt dat 378.000 kinderen in armoede leven én ze niet krijgen waar ze behoefte aan hebben. Het huidige beleid is er voornamelijk op gericht om arme gezinnen van spullen te voorzien. Dit sluit niet aan bij wat de kinderen echt nodig hebben, aldus Kalverboer. „Kinderen krijgen thuis niet genoeg aandacht en voelen de stress van hun ouders die als bezetenen bezig zijn met het leven van dag tot dag en niet het overzicht voor de lange termijn hebben.”

Het is goed dat kinderen bijvoorbeeld laptops en fietsen krijgen, maar „als je niet iets doet aan de basale onrust binnen het gezin, kun je maar op een beperkte manier gebruikmaken van de voorzieningen”, benadrukt de Kinderombudsman.


Views

88