Isabella van den Berg
Isabella van den Berg Good vibes 11 mrt 2022
Leestijd: 4 minuten

Ludieke sticker-actie tovert straatborden om tot Oekraïense vlag: ‘Hopelijk pikken mensen de actie op’

Nederlanders schieten Oekraïne massaal te hulp. Dat zagen we al tijdens de actie van Giro555, maar mensen nemen ook het heft in eigen handen. Bijvoorbeeld door onderdak te bieden of spullen in te zamelen. Het Amsterdamse reclamebureau HERC pakt het heel anders aan. Zij transformeren het Amsterdamse straatbeeld door blauwe straatnaambordjes voor de helft af te plakken met een gele sticker, waardoor er opeens een Oekraïense vlag hangt. Onder de noemer ‘Dutch Streets for Ukraine’ voeren zij actie.

Maar het blijft niet bij een doodgewone gele sticker. De stickers zijn namelijk voorzien van een QR-code die naar de donatiepagina van het Oekraïense Rode Kruis leidt. Jeroen Nijhuis, één van de initiatiefnemers van de ludieke actie, vertelt aan Metro hoe ze op dit idee gekomen zijn.

Dutch Streets for Ukraine

„We wilden iets doen om op een creatieve manier bewustwording te creëren voor de oorlog in Oekraïne”, vertelt Nijhuis. „Daarom besloten we iets dat heel normaal is, namelijk straatnaambordjes, om te toveren tot hét symbool van de oorlog”, waarbij Nijhuis verwijst naar de Oekraïense vlag. „Tegelijkertijd wilden we met de QR-code die we gemaakt hebben, geld inzamelen en mensen verwijzen naar de donatiepagina van het Oekraïense Rode Kruis.”

Het idee kwam eigenlijk op vrij simpele manier tot stand: „De bedenker van de actie, Stefan Witteman, vond die blauwe straatnaambordjes best wat weghebben van een vlag. Toen dachten we: ‘Als we de helft afplakken met een gele sticker, plus een call to action die aanzet tot doneren aan Oekraïne, creëren we een mooi beeld dat mensen ook nog eens aan het denken zet’. We hopen natuurlijk dat het uiteindelijk ook wat oplevert qua donaties.”

stickeractie, Oekraïne, rusland, geld inzamelen
Op meerdere plekken in Amsterdam zijn de bordjes te zien.

Ludieke sticker-actie voor Oekraïne

Controleren waar of hoe vaak er via hun stickers gedoneerd is, kunnen ze helaas niet. „We kunnen wel zien hoeveel mensen op de QR-code klikken na het scannen van de sticker, maar we kunnen niet zien of dat leidt tot donaties”, zegt Nijhuis tegen Metro. Maar dat was ook niet het doel van het Amsterdamse reclamebureau: „We wilden gewoon íets doen, en dit is laagdrempelig en konden we snel regelen.” Nijhuis zegt veel gele stickers te hebben liggen: „We hebber er ook al veel geplakt. Rond de zestig inmiddels. En hopelijk pikken mensen de actie op.”

In de tussentijd gaan ze bij HERC gewoon door met de helft van blauwe Amsterdamse straatnaambordjes afplakken met de gele stickers. „Vandaag komen nog vijfhonderd stickers binnen, dus we hebben nog een aardige weg te gaan.”

Of de sticker-actie problemen gaat opleveren? Nijhuis denkt van niet. „De stickers zijn makkelijk van de bordjes te verwijderen, dus ze hoeven, hopelijk, niet jarenlang te blijven plakken.” En dan zou je misschien denken dat de straatnaambordjes te hoog hangen om de QR-code te kunnen scannen, maar dat valt heel erg mee. Nijhuis: „Ik heb zelf een paar keer gecheckt, en de bordjes hangen eigenlijk op de ideale hoogte. Je kunt de stickers dus gewoon scannen.”

Mochten sommige bordjes toch te hoog hangen, dan is er een simpele oplossing: „Als je je camera inzoomt op de QR-code, is ‘ie ook scanbaar.” Maar ook als de stickers niet scanbaar zijn, is dat geen probleem, zegt Nijhuis. „Ik vind het al een heel mooi straatbeeld zo. De bordjes worden met de stickers omgetoverd tot Oekraïense vlaggen, die je overal kunt zien.”

Toevallige ontmoeting Oekraïense vluchtelingen

Toen Nijhuis en zijn collega’s nog maar net begonnen waren met het plakken met de stickers, gebeurde er iets wel heel toevalligs. „Er kwamen drie mensen naar ons toe, die vroegen naar wat we aan het doen waren en waar de QR-code voor diende”, vertelt hij. „Zij bleken vluchtelingen uit Oekraïne te zijn, die díe dag waren aangekomen in Amsterdam.” Toen was het doel eigenlijk al bereikt, vertelt Nijhuis over de gebeurtenis. „Hun reactie op onze actie was heel goed. Dat was een emotioneel moment voor hen en ook voor ons.”

Tot Nijhuis’ verbazing is nog geen enkele gele sticker weggehaald of anderszins verdwenen. „Ik maak elke ochtend een rondje om te kijken of ze weggehaald zijn, maar zelfs bij het stadhuis in Amsterdam plakt ‘ie nog.”

Blauwe straatnaamborden

Dat de meeste straatnaambordjes in Nederland blauw zijn, biedt kansen. „We hebben al best veel reacties van mensen buiten Amsterdam die ook de stickers willen plakken.” Maar voor nu blijven Nijhuis en zijn team de stickers plakken in Amsterdam, waar ze gevestigd zijn.

Je vindt Dutch Streets for Ukraine op Instagram.

Alle Metro-artikelen over de oorlog in Oekraïne lees je hier.

Armin van Buuren zamelt via #danceforukraine geld in voor Oekraïense vluchtelingen: ‘Statement maken’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.