Iris Hermans
Iris Hermans Good vibes 21 apr 2021
Leestijd: 2 minuten

Dikke voorpret en ook andere geluiden over ‘het eerste biertje’

‘Het eerste biertje’ is al sinds gisteravond af en aan trending op Twitter, mede door bierbrouwer Heineken die slim inspeelt op dat eerste biertje op het terras dat we nu al bijna kunnen ruiken, en proeven. Mensen op Twitter vinden uiteraard weer van alles van dat eerste biertje en/of de reclame, waarin de hoofdrol is weggelegd voor een oude bekende. Rudi, ken je hem nog?

‘Biertje?’

Biermerk Heineken komt meteen na de persconferentie met een reclame, waarin „een oude legende” uit de kast wordt gehaald. Skileraar Rudi, die we nog kennen van z’n enthousiaste ‘Biertje?’ ergens in een illuster skioord, duikt nu op in Amsterdam. Paar jaar ouder en rimpels rijker, maar nog altijd met dezelfde jongensachtige bravoure. Na z’n baard te hebben geschoren en een duik in z’n kledingkast, roept hij z’n bekende uitspraak voor een vol terras, inclusief wilde armgebaren, „Heeeeeee… Biertje?” waar daarna allemaal mensen in hetzelfde oranje Hawaï-shirt als Rudi aan het bier zitten en uiteraard heel gelukkig ogen.

Reacties op Twitter

Veel mensen kunnen de reclame van Heineken wel waarderen. „Goeie ouwe in een nieuw bloesje”, schrijft iemand.

„Na alle drankjes thuis en mijn 4 muren zal #heteerstebiertje weer lekker smaken op het terras met al (1) mijn vriend(den”, wrijft een ander zich al in de handen. Ook laten de bierliefhebbers-van-een-ander-merk van zich horen:

Andere geluiden

Maar er zijn ook andere geluiden. Zo wordt een prijsstijging verwacht en zien anderen het niet zitten om „elkaar een beetje dom aan te gapen” op het terras en heeft gelukkig een eigen tuin. Een ander: „Hoezo #heteerstebiertje uit de kast halen? Die eerste kop koffie op een terras, da’s pas fijn!”

https://twitter.com/EgteFlot/status/1384743785016528896

https://twitter.com/231965Gregorius/status/1384735150123233280

https://twitter.com/berichtenman/status/1384628869605511168

Het social media-team van Heineken kan intussen beginnen met proosten.

Wel minder afzet bier

Al is het wel een vrolijke reclame in minder rooskleurige tijden: Heineken blijft last houden van de horecasluitingen in vooral veel Europese landen. Die zorgden ervoor dat Heineken ook in het eerste kwartaal op jaarbasis minder bier verkocht. Nog altijd is nog geen derde van de bars, restaurants en nachtclubs open.

In Nederland zette Heineken ruim 20 procent minder bier af. In de horeca was sprake van een daling met 80 procent. Een deel van dat omzetverlies werd goedgemaakt door de verkopen in de detailhandel.

Chauvin op alle punten schuldig aan dood Floyd: ‘Dit is historisch’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.