Sofie Smulders
Sofie Smulders Good vibes 2 jun 2017 / 15:15 uur

Door rood lopen? Deze campagne weerhoudt je ervan

“Neem niet het risico de dood in de ogen te kijken”. De Franse verkeersveiligheidsdienst zette een indrukwekkende campagne op touw om voetgangers af te schrikken door rood licht te lopen.

De aanleiding voor de campagne is het hoge aantal voetgangers dat daar aangereden wordt in het verkeer. Dat zijn er in Parijs en omstreken zo’n 4500 per jaar, kunnen we lezen in de video voor de campagne van de sécurité routière.

Confronterend

De actie van de overheid is naar eigen zeggen origineel, maar hij maakt vooral veel indruk. Op de beelden zien we hoe een meisje achteloos de straat over steekt. Dan hoort ze het geluid van de piepende remmen van een auto, waardoor ze verschrikt opzij kijkt. Wat blijkt: geen auto te zien.

Wat ze vervolgens wel te zien krijgt is haar eigen blik op camera, in groot formaat afgebeeld op een billboard langs de weg. Een confronterend moment, waar nog meer voetgangers in Parijs en omstreken van 15 tot en met 28 mei mee te maken krijgen.

De video van de veiligheidsdienst werd op verschillende kanalen al zo’n 7 miljoen keer bekeken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Door rood lopen? Deze campagne weerhoudt je ervan
Sluiten