Film over kiek’n naar brommers blijkt succes
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2F83e59ce8ead2090e0f29c7612457ea74-1492515596.jpg)
Filmmaker Geertjan Lassche (maker van o.a. BNN-reeks Break Free) is opgelucht: met 774.000 kijkers en talloze positieve reacties is zijn plattelandsdocumentaire Brommers Kiek’n (link naar uitzending gemist) een regelrechte hit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2F27efd46397b8db2f81b368ea3acc44d9-1492517769.jpg)
Gefeliciteerd met de mooie kijkcijfers. Blij mee?
Heel blij. Ik zat met het zweet op mijn rug voor de televisie. We hebben met deze film namelijk ongebruikelijke keuzes voor tv gemaakt en dan is het afwachten hoe dat wordt ontvangen. We hebben bijna geen titels gebruikt, nauwelijks commentaar, bijna geen interviews, zeggen niet waar we zijn, tonen geen namen in beeld, gebruiken zo weinig mogelijk muziek; eigenlijk is het alleen maar observeren. Ik ben dan bang voor de kijker, of hij het wel trekt.
En die trok het, afgaande op de overwegend positieve reacties op Twitter. Kijk je dan zelf ook mee met de hashtag #brommerskiekn?
Zeker. Twitter is ontzettend belangrijk. Wat ik vooral heel belangrijk vond, is dat ik de jongens niet weg zou zetten als een stel domme boeren waar je niks mee te maken wil hebben. Ondanks de rafelranden.
De 2Doc #brommerskiekn van @GeertjanLassche is een absolute must-see voor eenieder die onbekend is met het leven buiten de A10 #kijktip
— Niels (@PowNiels) April 17, 2017
#brommerskiekn. Over hoe de jeugd in NL opgroeit die niet vanaf zijn 14e in #koffiezaakjes hip loopt te doen. Mooi man. Buitenspelen enzo.
— Sarah Verroen (@sarah_lv) April 17, 2017
https://twitter.com/robbinalberink/status/854054594724462593
Had je het verwacht dat zoveel mensen de film zo goed zouden vinden?
Van tevoren kan je van alles verwachten. Maar als je eerlijk bent, en de kijker herkent die oprechte intentie, dan ontstaat er een soort van goede vibe. Als de hoofdpersonen zich ook kwetsbaar opstellen, dan wordt dat beloond. Als de kijker het idee heeft van ‘ze houden iets achter voor me’, dan wordt dat anders. Een enkeling zegt: we hebben geen individuen leren kennen, maar daar ging het ook niet om. Het ging om die groep. We hebben ook geen psychoanalyse willen maken. Ik hoorde trouwens ook: ik heb geen brommer gezien. Tja. De Brommers Kiek’n was vooral een mooie titel omdat we letterlijk gaan Kiek’n, kijken.
Wat zegt het, dat zoveel mensen het tof vonden?
Dat mensen op zoek zijn naar echtheid. Het gevoel dat we leven. Dat we net als die jongens en meisjes die we zien ook weleens iets stoms zeggen. En lekker gek willen doen. Ik hoor weleens van mensen dat ze na een feestje in het oosten van het land zeggen dat het zo gezellig was. Gewoon, lekker een pilsje drinken. Blijkbaar heeft een groot deel van de mensen daar behoefte aan. Aan een uitlaatklep. En tegelijk laten we zien dat het leven daar meer is dan feesten, want die jongens werken keihard.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2Ffa99830953afd2bd4d62faedd2906a48-1492517777.gif)
Wat hoop je dat de film teweeg zal brengen?
We lijken in Nederland steeds meer op elkaar. Kleden ons hetzelfde, kijken naar dezelfde tv-programma’s, dan is het goed om te zien dat er ook een groep is die zijn eigen cultuur creëert. Het kan een wake-upcall zijn van: je kan anders zijn en je onderscheiden. Maar goed, je kan nog zulke prachtige bedoelingen hebben, uiteindelijk blijft alles zoals het is. Net zoals op op het platteland.
Wat vonden de jongeren uit de film er zelf van?
Ze zijn hartstikke blij. Gisteravond meteen al. De ouders ook blij. Zeiden ook: je hoeft niet te doen alsof het lieverdjes zijn. We zijn allemaal jong geweest.