Cerise van Vliet
Cerise van Vliet Good vibes 1 okt 2016 / 15:01 uur

Aha! Vijf feitjes die je eerder had willen weten

1. Aan deze kant zit je tankdop

Vraag jij je net voor het tanken ook wel eens af aan welke kant je tankdop eigenlijk zit? Je rijdt al bijna het terrein van het tankstation op en ineens schrik je: aan welke kant moet ik mijn auto eigenlijk van benzine voorzien? Geen paniek! Je kan dit namelijk makkelijk zien op je dashboard.

Naast het metertje waar je zojuist hebt gezien dat je tank bijna leeg is staat namelijk een plaatje van een kleine pomp. Bij sommige auto’s staat hier ook een pijltje. Wijst deze pijl naar links? Dan zit je tankdop links. Wijst de pijl naar rechts? Juist, tank dan aan rechts.

Sommige auto’s hebben niet zo’n pijltje, maar ook dan redt je dashboard je uit de brand. Kijk weer naar het kleine pompje naast de meter. Zit de slang van deze pomp rechts? Dan tank je rechts, zit ie links? Hang de slang dan links in je auto. Simpel! Zeker als je eens met een onbekende auto op pad bent. Nu hoef je alleen nog maar te kijken of je wel het terrein op kunt rijden…

2. Balkjes onder F en J

Misschien was het je nog nooit opgevallen, maar op je toetsenbord staat onder de letters F en J een balkje. Die zit daar natuurlijk niet gewoon voor de sier. Nee, die streepjes zijn handiger dan je denkt. Mensen die blind typen, gebruiken ze namelijk altijd. Wellicht zelfs zonder dat ze het weten.

Door deze uitstekende stukjes weet je namelijk direct of je vingers in de juiste basispositie staan om te typen, schrijft Quest. Als je blind typt, leg je je linker wijsvinger op de F en je rechter op de J. Zo kan je makkelijk alle toetsen vinden zonder te kijken. Deze letters zijn de basispositie, vanuit hier weet je alle andere letters op het toetsenbord te vinden.

Typemachine
Grappig extra feitje: de letters op een typemachine stonden eerste altijd in alfabetische volgorde, maar dat was niet handig. Als je hier snel op typte kwamen de stangetjes soms vast te zitten. Toen het Qwerty-systeem werd bedacht, werden veelgebruikte lettercombinaties verder uit elkaar geplaatst.

3. Rondje naast de camera

Ook de nieuwe iPhone 7 heeft er één: een mysterieus rondje naast de camera. Het grote rondje is uiteraard de camera, daarnaast bevindt zich de flits, maar daar tussenin zit nog een rondje. Wat is dat toch? Het is een stuk minder ingewikkeld dan je dacht… Het is namelijk gewoon een microfoon.

Als jij iets filmt met de achtercamera op je telefoon, is het meestal ook fijn als daar geluid bij zit. Via dat rondje naast je camera wordt dat dus opgenomen. Ook aan de voorkant van je telefoon vind je zo’n rondje, maar dat is geen microfoon.

Proximity sensor
Bij zowel Samsung-telefoons als iPhones wordt dit de Proximity sensor genoemd. Is het je wel eens opgevallen dat je scherm zwart wordt als je belt? Dat komt omdat deze sensor meet of dingen dichtbij zijn. Als jouw wang er tegenaan ligt, gaat je scherm uit.

4. Deuk in de onderkant

Het is zaterdag, dus bij deze een leuk weetje voor vanavond tijdens het drinken. De onderkant van een fles wijn of champagne heeft niet voor niets zo’n inkeping. Jij vond hem altijd alleen maar irritant, omdat op die plek ook gewoon wijn kon zitten, maar helaas de deuk is nodig.

Door deze ‘bobbel’ wordt de druk in de fles niet te hoog, schrijft The Sun. De vorm van de fles zorgt ervoor dat deze niet klapt tijdens het kurkproces. De druk die op de vloeistof wordt gezet tijdens het plaatsen van de kurk is namelijk heel hoog en met een platte bodem zou de fles klappen.

Champagne
Vooral bij champagne wordt de druk hoog, dat heeft met de bubbels te maken. De bolling aan de binnenkant van de fles zorgt ervoor dat de druk verdeeld wordt. Daarnaast is er nog een leuk voordeel: als je de wijn chique uit wil schenken, kun je je duim in de holte leggen.

5. Gaatje in het vliegtuigraam

In het vliegtuig verveel je je vaak al snel en dan ga je op alle details letten. Is het gaatje in het raam je wel eens opgevallen? Het gaatje zit in het raam tussen de binnenste en buitense ruit en zorgt ervoor dat er niet te veel druk wordt uitgevoerd op de ramen. Op grote hoogte is de atmosferische druk te laag. Daarom wordt de luchtdruk in de cabine verhoogd. Het ventilatiegat zorgt er voor dat de buitenste ruit deze druk aan kan.

Daarnaast heeft dat gaatje nog een héle belangrijke functie als je het ons vraagt: het ventilatiegat zorgt ervoor dat het vocht tussen de het eerste en tweede raam vrij kan komen. Hierdoor beslaan de ruiten in het vliegtuig niet. Heel fijn dus, zo’n gaatje. Anders konden we op weg naar vakantie niet van de mooie uitzichten genieten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Aha! Vijf feitjes die je eerder had willen weten
Sluiten