IngelisedeVries
IngelisedeVries Good vibes 12 sep 2016 / 12:46 uur

Slecht slapen zorgt voor problemen op werk

Slecht slapen is nooit prettig, maar blijkt ook voor flinke problemen op het werk te kunnen zorgen. We zijn ons daar vaak niet goed van bewust. Toch blijkt een op de zes werknemers slaapproblemen te hebben.

Van de mensen met slaapproblemen functioneert twee derde minder goed op werk, blijkt uit onderzoek van Zilveren Kruis, uitgevoerd door TNS NIPO. In het onderzoek wordt gemeld dat zowel werknemers als werkgevers vaak niet weten dat de gevolgen zo groot kunnen zijn.

Slecht humeur

Die gevolgen zijn onder andere concentratieproblemen (59 procent) en het maken van fouten (25 procent). Maar ook geheugenproblemen, een slecht humeur, minder energie en interesse en een gespannen gevoel zijn het gevolg van slaapproblemen. Een serieus slaapprobleem heb je als de klachten langer dan drie maanden meer dan drie keer per week voorkomen.

Maar niet alleen het slechte slapen leidt tot problemen op werk, vice versa kan het net zo zijn. De stress op werk of bij privéomstandigheden kan zorgen voor problemen tijdens de nachtrust. Volgens het onderzoek slaapt bijna de helft van de mensen (49 procent) slecht als gevolg van werkgerelateerde stress. Mensen kunnen werk lastig loslaten, zijn ’s avonds nog ‘even een mailtje’ aan het sturen en piekeren over vervelende gesprekken met collega’s.

Lange termijn

Niet alleen de problemen op werk zijn een gevolg van slecht slapen. Op lange termijn kan je afweersysteem verminderen en leidt het tot een verhoogd risico op angst, depressie, diabetes type 2, obesitas, hart-, en vaatziekten en dementie. Hersenaandoeningen als parkinson, dementie, angst en depressie gaan regelmatig hand in hand met de slechte nachtrust, weet de Hersenstichting.

Slapen doen we om zowel ons lichaam als onze hersenen weer op te laden. Door te slapen kunnen we onthouden wat we overdag geleerd hebben en verwerken we indrukken. Tijdens de slaap ontspannen je spieren en is je bewustzijn laag. Je hersenen blokkeren zoveel mogelijk de buitenwereld zodat je de volgende ochtend fris en fruitig wakker wordt.

Hoe slaap je beter?

Gelukkig voor de slechte slapers zijn er een heleboel manieren om slaapproblemen op te lossen. Zo adviseert het Slaapcentrum in het Medisch Centrum Slotervaart regelmaat. Wie elke avond op dezelfde tijd naar bed gaat en ’s ochtends op dezelfde tijd opstaat, krijgt een ritme waardoor je beter slaapt. In bed blijven liggen wanneer je wakker bent is funest.

Daarnaast is gezond eten en flink sporten belangrijk. Sigaretten, koffie, thee, chocola en alcohol kun je beter links laten liggen. Wanneer je slaapkamer rustig, wat fris en vooral ook heel donker is, zijn de slaapomstandigheden ideaal. Overdag slapen wordt afgeraden. Als je middagdutje je veel waard is, wordt het aangeraden om die voor 15.00 uur ’s middags te nemen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Slecht slapen zorgt voor problemen op werk
Sluiten