Sherida van IJsselmuide
Sherida van IJsselmuide Good vibes 4 sep 2016

Dit restaurant laat onbeleefde klanten meer betalen

Netjes met twee woorden spreken en altijd alstublieft en dank u wel zeggen: het zijn beleefdheden die zo vanzelfsprekend lijken en toch door veel mensen worden vergeten. Dat blijkt wel uit de manier waarop een café in het noordoosten van Spanje de prijs voor een kop koffie samenstelt.

Huisregels

Marisel Valencia Madrid wil haar landgenoten wat manieren leren door de prijzen van de koffie in haar restaurant Blau Grifeu in het Spaanse Llançà, vlakbij Gerona, aan te passen, schrijft The Times. Wie simpelweg een koffie eist van het personeel betaalt 5 euro. Zegt iemand er alstublieft achteraan? Dan daalt de prijs naar 3 euro. Wie echt heel beleefd naar het personeel toe is, heeft geluk: dan kost een kop koffie slechts 1,30 euro. Wat je daarvoor moet zeggen? ‘Goedemorgen/middag/avond. Een koffie, alstublieft.’

De huisregels worden op een poster aan de buitenkant van het restaurant uitgelegd. „Mensen lijken het vandaag de dag zo druk te hebben dat ze vergeten alstublieft te zeggen wanneer ze ergens om vragen”, vertelt Valencia Madrid aan The Times.

Colombia

De regels van de eigenaresse lijken vruchten af te werpen. „Nu zeggen mensen alstublieft wanneer ze ergens om vragen.” Er waren zelfs kinderen in het restaurant die tegen hun ouders zeiden dat ze alstublieft moesten zeggen.

Valencia Madrid, die oorspronkelijk uit Colombia komt, zegt dat haar geboorteland dan wel arm was, maar dat de bevolking wel goede manieren had. Daar zou het vreemd zijn als iemand geen alstublieft of dank u wel zou zeggen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Wekelijks het beste van Metro in je mailbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Dit restaurant laat onbeleefde klanten meer betalen
Sluiten