Elena van Doorn
Elena van Doorn Good vibes 1 mrt 2016

Word slimmer in deze 5 stappen

Tot ons zestiende jaar vallen we onder de leerplichtwet. Mochten we dan nog geen diploma op zak hebben, dan worden we tot onze 23e aangemoedigd om dit alsnog te halen, of om ons nog verder te ontwikkelen door middel van een vervolgstudie. Daarna houdt het – qua educatie – voor velen onder ons op.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je je intelligentie alsnog vergroot? Volgens Dan Hurley, wetenschappelijk journalist en schrijver van het boek “Smarter: The New Science of Building Brain Power”, is dit zeker mogelijk.

1. Leer een instrument bespelen

Uit onderzoek onder oudere volwassenen blijkt dat het regelmatig aangaan van nieuwe hobby’s, zoals digitale fotografie of het maken van quilts, zorgt voor betere resultaten in geheugentests in vergelijking met mensen die niet-intellectuele of laag cognitieve activiteiten beoefenen. Mensen die graag iets nieuws willen proberen, kunnen het beste beginnen met het leren spelen van een instrument.

„Uit studies blijkt dat het leren spelen van een nieuw muziekinstrument wordt geassocieerd met het verbeteren van intellectuele capaciteiten,” aldus Hurley tegen CNN, die ook stelt dat muzikanten slimmer zouden zijn dan de gemiddelde mens. Haal die droom om rockster te worden dus maar weer uit de kast!

2. Eet ‘brain food’

Hoe slimmer je eet, hoe slimmer je blijft. Ofwel, eet gezond, want dat zou goed zijn voor je hersenen en dus je intelligentie. Al is de link tussen hoe je eet en intelligentie nog niet overtuigend bewezen. Recent onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Neurology, toonde aan dat het verbeteren van de kwaliteit van je dieet een belangrijke factor is in het verlagen van het risico op geheugenverlies. De mediterraanse keuken, bijvoorbeeld, zou aanzienlijk verjongend werken voor je hersenen door de hoeveelheid aan olie en noten in het dieet, die veel antioxidanten bevatten. Maar, benadrukt Hurley, dit is niet bewezen.

3. Slaap

Slapen, wie houdt er niet van? Een dekbeddagje inlassen kan dan ook zeker geen kwaad. Zeven tot negen uur slaap zorgt ervoor dat we optimaal functioneren, volgens de U.S. National Sleep Foundation. Je brein maakt ’s nachts nieuwe neuronen aan als je slaapt, zegt Hurley. Slaap helpt je zenuwstelsel om zich te herstellen tijdens je slaap, waardoor onze hersenen beter werken. Slaap je slecht, dan schakel je je hersenen als het ware uit.

4. Beweeg

Een goede workout is niet alleen goed voor je spieren, maar ook voor je hersenen. De Alzheimer Associatie adviseert om regelmatig te bewegen, omdat dit geassocieerd wordt met een lagere kans op cognitieve achteruitgang. Het nemen van een korte wandeling is al genoeg om je hersenen een boost te geven. Als je beweegt versnelt je hartslag, en dat verbetert de bloedstroom naar je lichaam en hersenen. „Dit is een van de enige onderdelen in hersentrainingen waarvan niemand betwijfelt dat het werkt”, aldus Hurley.

5. Vermijd stress

Rust en ontspanning hebben een positief effect op onze hersenen. Slim wordt je door je te focussen, door in te kunnen zoomen op een probleem en alle ruis eromheen weg te kunnen filteren. Wanneer je veel stress ervaart is het moeilijk om dat te doen.

De afgelopen jaren is ons IQ trouwens alleen maar hoger geworden. We zijn nu alweer een stuk slimmer dan onze voorouders honderd jaar geleden. Onze omgeving wordt steeds stimulerender, wat ervoor zorgt dat we slimmer worden, aldus onderzoeker James Flynn. Om slimmer te worden hoef je ten slotte dus alleen maar in leven te blijven: in 2100 zouden we alweer een stuk slimmer moeten zijn dan nu!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang donderdag de beste leestips in je mailbox!

Reageer op artikel:
Word slimmer in deze 5 stappen
Sluiten