Metro
Metro Good vibes 7 mrt 2016 / 09:47 uur

Nieuw in Nederland slaan meeste kinderen even dicht

Dat kinderen vaak even door een ‘stille periode’ gaan en even dichtslaan als ze ineens in een omgeving met een nieuwe taal komen, herkent Monique van der Putten van het LOWAN, de organisatie die schakelklassen en opvangscholen voor nieuwkomers ondersteunt. Hier komen bijvoorbeeld ook kinderen van asielzoekers.

Ontheemd

,,Kinderen moeten eerst aarden. Vaak komen ze getraumatiseerd binnen. Dat geldt net zo goed voor een kind afkomstig uit het achterland van Polen als voor een Syrisch kind dat de oorlog is ontvlucht. Beiden voelen zich ontheemd. Alles wat bekend was, is anders: de omgeving, de mensen, de taal.”

De eerste regel luidt daar dan ook: geef leerlingen de tijd om te wennen aan hun nieuwe omgeving. ,,Pas wanneer kinderen zich weer op hun gemak voelen, neemt hun ingebakken nieuwsgierigheid het over. En dan gaat het snel. Wanneer je deze kinderen na een jaar weer terugziet, spreken ze vaak beter Nederlands dan hun ouders. Fascinerend om te zien hoe snel hun jonge brein onze taal oppikt.”

Ondersteunende plaatjes

Het doel van de klas is om de kinderen zo snel mogelijk basis-Nederlands te leren spreken – goed genoeg om na een jaar tot anderhalf mee te kunnen komen op een reguliere school in de buurt. Van der Putten: ,,In zo’n schakelklas is alles gelabeld. Op de deur een kaartje met daarop ‘de deur’, datzelfde geldt voor de computer, het schoolbord, de wc, de lichtknop. De lessen zijn visueel ingesteld, alles wordt ondersteund met plaatjes.” Door woorden klassikaal uit te spreken en regelmatig te herhalen, wennen ze aan de typische Nederlandse klankkleuren.

Rol voor logopedist

Logopedist Mirjam Blumenthal vult aan: “Veel kinderen van nieuwkomers leren snel Nederlands, maar niet allemaal. Sommige kinderen hebben daar meer moeite mee. Dan is het belangrijk om te kijken of er misschien meer aan de hand is. Hoort het kind goed? Is er misschien sprake van een beperking die invloed heeft op de taalverwerving? Als kinderen bijvoorbeeld een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben, kan logopedie zinvol zijn, want die kinderen redden het anders niet. In sommige gevallen is ook een vorm van speciaal onderwijs aan te raden, net als voor eentalige kinderen. Maar bij meertalige kinderen wordt dat soms vergeten, omdat men denkt dat de trage taalverwerving aan het leren van de tweede taal ligt.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Nieuw in Nederland slaan meeste kinderen even dicht
Sluiten