Kasper Hermans
Kasper Hermans Good vibes 14 mrt 2016 / 21:26 uur

Emojikeuze cultuurgebonden: Nederland wijnverslaafd

Emoji’s en smileys, we gebruiken ze allemaal dagelijks in bijvoorbeeld Whatsapp-gesprekken en op Facebook. Volgens taalonderzoekers Gretchen McCulloch en Ben Medlock is het cultureel bepaald welke figuurtjes je het meest gebruikt, zo schrijft de NOS.

En ja, de clichés komen naar boven. Want behalve dat Frans de taal van de liefde is, versturen de mensen uit het land gemiddeld vier keer zoveel hartjes als anderen. Op Hawaï worden er veel palmbomen, surfers en cocktails de digitale wereld in gestuurd, terwijl in het noorden de Kerstman vaakst op het beeld verschijnt.

Nederland verstuurt wijn

Ook het beeld dat bij Nederlanders hoort, wordt bevestigd door het vele verzenden van alcoholische plaatjes. Er is geen land ter wereld dat (naar verhouding) zo veel glazen wijn verstuurd. Ook op het gebied van de confetti, het feestje, scoren we ver boven gemiddeld.

Toch zijn niet alle resultaten even voorspelbaar. Zo lopen Portugal en Australië voor als het gaat om druggerelateerde emoji’s, van injectiespuiten tot sigaretten en paddenstoelen. In de Arabische wereld worden er veel afbeeldingen van planten verstuurd, dit terwijl de grond daar vaak niet te boek staat als vruchtbaar.

Tears of Joy

Van alle beschikbaar opties wordt de zogenaamde tears of joy-emoji het meest gebruikt. Geen onverwachte winnaar, want in 2015 werd het in Engeland zelfs nog uitgeroepen tot Woord van het Jaar.

McCulloch ziet de emoji en smiley echt als een toevoeging op het communiceren. ,,Als we met iemand praten dan kunnen we zijn emoties en reacties zien. Emoji’s vervullen deze functie bij geschreven tekst. Het is geen taal, maar een aanvulling op taal en ze helpen ons onze emoties online te tonen."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Emojikeuze cultuurgebonden: Nederland wijnverslaafd
Sluiten