Sophie van Oostvoorn
Sophie van Oostvoorn Good vibes 7 jan 2016 / 15:01 uur

De zin en onzin van ‘Like, deel en win’-acties

Fietsen, complete bankstellen, traprenovaties of dekkingen van een hengst, wat is er eigenlijk nog niet verloot via ‘Like, deel en win’-acties op Facebook. Maar kun je er echt wat mee winnen of is het allemaal schone schijn?

Illegaal posten

Hoewel de acties erg populair zijn, mag het eigenlijk niet, zegt socialmediaexpert Jeroen Bertrams. „Facebook controleert nauwelijks, er worden per dag miljoenen van dit soort acties gehouden. Dat valt niet te handhaven.” Bertrams zegt dat het ook regelmatig gebeurt dat bedrijven zo’n actie uitschrijven alleen maar om de likes binnen te harken, maar nooit een prijs uitreiken.

Toch heeft de Autoriteit Consument en Markt het controleren van dit soort acties niet hoog op het prioriteitenlijstje staan, vertelt de woordvoerder: „Consumenten worden niet financieel benadeeld als ze meedoen, maar niet winnen. Er worden niet onbewust dure abonnementen afgesloten, zoals telefonisch wel gebeurt.’’

Wel vindt de ACM het belangrijk dat mensen zich bewust zijn van het feit dat bedrijven in sommige gevallen bij hun persoonlijke gegevens kunnen komen. In dat geval moeten Facebookgebruikers eerst connecten met de pagina. „Maar dan kunnen de bedrijven bij alle persoonlijke gegevens”, zegt Bertrams. „Bedrijven verkopen of gebruiken deze gegevens in sommige gevallen.”

Hoe wat te winnen

„Het is af en toe het proberen waard”, zegt Leyla Ummels Cavusoglu (31). Zij heeft al een aantal keer wat gewonnen met een dergelijke actie. „Ik reageer alleen op acties van bedrijven die ik ken. Soms ook wel op pagina’s die vrienden delen, maar dat zijn meestal van die vage pagina’s.” Ook let ze op hoeveel mensen er mee doen aan de actie. „Zeker als er merkproducten worden weggeven, dan is het maar de vraag of het betrouwbaar is en als er veel mensen mee doen, maak je ook minder kans.”

Bertrams geeft nog wat tips: „Zo kun je kijken of er op de pagina ook winnaars bekend worden gemaakt en hoe oud de pagina is waarop de actie wordt geplaatst. Daarbij geldt: hoe jonger de pagina, hoe kleiner de kans dat je ook echt wat kan winnen.”

Dus, wil je wat winnen, let hier dan op:

  • Staat er dat je kans maakt of dat je kan winnen? In het geval van kans maken, wil het nog niet zeggen dat de prijs per se wordt uitgereikt.
  • Kijk goed naar de pagina waar deze vandaan komt: hoe oud is de pagina, hoeveel mensen hebben de pagina geliket en worden er winnaars bekendgemaakt?
  • Wordt er een gratis nieuwe BMW, complete vakantie of dure sieraden weggegeven? Soms is het ook te mooi om waar te zijn.
  • Let ook op de datum waarop de actie gepost is, misschien is deze al verlopen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
De zin en onzin van ‘Like, deel en win’-acties
Sluiten