Esther Zandberg
Esther Zandberg Good vibes 10 okt 2015 / 10:31 uur

Internationale Dag van de Mentale Gezondheid: 6 tips

We weten allemaal hoe belangrijk het is je lichaam goed te verzorgen. Gezond eten, voldoende sporten, we kennen het hele riedeltje. Maar wat mensen vaak vergeten is dat je mentale gezondheid ook erg belangrijk is voor een gezond en gelukkig leven. Zaterdag 10 oktober is het dan ook Internationale Dag van de Mentale Gezondheid. Deze dag wordt gebruikt om bewustwording te creëren rondom mentalegezondheidsproblemen.

Speciaal voor deze dag geeft Natasha Devon een aantal tips om je geestelijke gezondheid te verbeteren. Devon is woordvoerster en campagneleidster van het ministerie van Gezondheid in Engeland. Momenteel gaat zij scholen langs om bewustzijn van mentale gezondheid te vergroten. Voor Metro UK zet ze 6 tips op een rijtje om je geest een boost te geven.

1. Wees egoïstisch 

De wereld anno 2015 is gehaast. Alles moet snel en via de digitale wegen nemen we dagelijks zo veel informatie op dat onze hersenen het soms moeilijk te verteren vinden. Volgens Devon moeten we daarom af en toe gewoon een keer lekker egoïstisch zijn. „Zorg ervoor dat je dagelijks een moment voor jezelf hebt om te doen waar je van houdt. Of dat nou een warm bad is of het luisteren van je favoriete muziek: zorg ervoor dat je het doet. Soms zelfs ten koste van anderen."

via GIPHY

2. Wrik jezelf los van het scherm  

„Waar het kan, zorg dat je van je scherm los komt", adviseert Devon. Volgens haar is het goed om dagelijks sowieso twee uur niet naar een scherm te staren. Dus geen computer, geen telefoons, helemaal niks. „Al deze scherminteractie kunnen zorgen voor een verstoord slaapritme. En een goed ritme is nu juist zo belangrijk voor een mentale gezondheid."

via GIPHY

3. Sport 

Je weet het nu zo onderhand wel: sporten is goed voor je. Toch kunnen we er niet lang en vaak genoeg op hameren. Behalve een fysiek fit lichaam is sporten ook erg goed voor het bevorderen van je geestelijke geluk. Zo kan het ziektes als depressie en angstaanvallen tegengaan. Dus hop: sportkleding aan en lekker endorfines aanmaken!

via GIPHY

4. Ga schrijven 

Wanneer je gestrest bent, is het soms lastig je gedachten te vatten. Je hoofd is een warboel van gedachtes en wanneer je daar grip op probeert te krijgen, glipt alles van je weg. Om hier grip op te krijgen adviseert Devon gewoon te gaan schrijven. Zet je gedachten op papier, is het advies van de vrouw. „Dingen op papier zetten kan er voor zorgen dat je meer grip krijgt op je gedachten en de stressfactoren die je bezig houden. Al is het maar een boodschappenlijst of een dagelijks dagboek, schrijven helpt!"

via GIPHY

5. Drink minder alcohol 

Mensen hebben vaak de neiging om hun mentale problemen te verdrinken in alcohol, zo zegt Devon. En dat is nou weer net niet de bedoeling. „Het is belangrijk om te onthouden dat alcohol wel een tijdelijke verlichting kan brengen, maar de echte reden van je mentale problemen zullen in de morgen weer net zo hard aanwezig zijn."

via GIPHY

6. Luister en praat 

Volgens Devon is het zeer belangrijk de muur om je heen te laten vallen. Hoewel er nog steeds een groot stigma rond mentale ziektes hangt, is het juist goed om te praten over je problemen. „Hoe meer mensen gaan praten over mentale problemen, hoe minder raar het wordt." Volgens Devon moeten we er met elkaar voor open staan om te praten over zaken zoals depressie en angst, zodat we langzaamaan het stigma kunnen wegwerken."

Internationale Dag van de Mentale Gezondheid wordt al sinds 1922 georganiseerd. De Dag heeft dit jaar de focus op Schizofrenie, een mentale aandoening die 26 miljoen mensen op de wereld hebben.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Internationale Dag van de Mentale Gezondheid: 6 tips
Sluiten