Zoë Boven
Zoë Boven Good vibes 30 sep 2015 / 09:03 uur

Man verliest bijna een been door vleesetende spin

Een Britse vakantieganger was op de reis van zijn leven. Een giftige, vleesetende spin gooide roet in het eten. Door een beet van het beest verloor de man bijna zijn been, dat meldt The Independent.

Lees ook: Dit auto-ongeluk is veroorzaakt door een spin

Jonathon Hogg is een advocaat uit Groot-Brittannië. Hij nam vijf maanden vrij zodat hij in een opvangcentrum voor orang-oetans in Borneo kon werken. Daarna wilde hij in Zuid-Afrika gaan duiken. Van zijn laatste plan kwam niets terecht.

Hogg denkt dat hij tijdens zijn vlucht van Qatar naar Zuid-Afrika werd gebeten door een giftige vioolspin. Doktoren vertelden Hogg dat de beet zijn dood had kunnen zijn.

Vliegtuig

Het vliegtuig was al zes uur onderweg toen Hogg een lichte, stekende pijn in zijn been voelde. Toen zag hij een spin over de vloer lopen. „Ik deed het licht aan en zag een spin, twee stewardessen begonnen te gillen. Ik was er niet zeker van dat ik door de spin gebeten was, want het deed niet echt pijn.”

Ziekenhuis

Na een paar uur begon het been van de 40-jarige op te zwellen en werd het zwart. De volgende dag werd de pijn erger en haastte de man zich naar het ziekenhuis. Tegen de tijd dat Hogg daar aankwam, was het been aan het openbarsten.

Hogg: „Nog nooit in mijn leven heb ik zoveel pijn gehad. Toen ik in het ziekenhuis aankwam, was mijn been opengebarsten, er kwam allemaal pus uit.’’

Vioolspin

Doktoren stelden vast dat Hogg was gebeten door een vioolspin: de beet is giftig en kan fatale gevolgen hebben. De man werd met spoed geopereerd. Het gif had toen al een groot stuk vlees van zijn been weggevreten. Om het gif te stoppen, sneden de doktoren een deel van zijn been weg.

Hogg moest een maand in het ziekenhuis in Zuid-Afrika blijven. Hij onderging daar drie operaties en een huidtransplantatie. De laatste operatie slaagde niet, daarom moet hij waarschijnlijk nog een keer onder het mes.

Ernst

Het duurde een tijdje voordat de man de ernst van de situatie in zag. „Ik besefte het pas toen ik zag wat er van mijn been was overgebleven nadat de verbanden eraf werden gehaald. Het leek net een horrorfilm, ze hebben veel van mijn been moeten wegsnijden. Ik ben er kapot van.”

Hogg is bang dat hij nooit meer kan sporten, terwijl hij dat graag deed. Ook is hij doodsbenauwd om weer te gaan vliegen. Daarom klaagt hij Qatar Airways aan. De luchtvaartmaatschappij heeft de verantwoordelijkheid voor het incident nog niet op zich genomen. Dat moet wel volgens Hoggs advocaat. Hij zegt dat het de taak van Qatar Airways is zijn passagiers te beschermen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Man verliest bijna een been door vleesetende spin
Sluiten