Metro
Metro Good vibes 24 sep 2015 / 18:30 uur

Consument baalt van dubbel verkochte vliegtuigstoel

In consumentenrubriek Van Klacht Naar Pluim? beloont Ton Broekhuisen namens Metro bedrijven en / of instellingen, die een klacht hebben opgelost, (liefst) met een Pluim.

Case

Gijs van Heijst (CEO Connexys, Rotterdam) boekt op 31 mei 2015 vier tickets bij CheapTickets.nl om – samen met drie collega’s – via een KLM-lijndienstvlucht (economy class, heenvlucht: 12 september, retourvlucht: 18 september) een conferentie in San Francisco te bezoeken. Prijs tickets, inclusief dossierkosten, annuleringsverzekering en Premium Service: € 4.742,37.

Ruim voor de vertrekdatum neemt een van de betreffende collega’s ontslag. Gijs: “Dus wilde ik een andere collega meenemen. Daartoe heb ik in eerste instantie CheapTickets.nl benaderd omdat we daar de tickets hebben geboekt. CheapTickets.nl wees me erop dat het ticket volgens de KLM-voorwaarden niet wijzigbaar of annuleerbaar is. Contact met KLM leverde niets op. We hebben een corporate account bij KLM. Maar dit al betaalde ticket op een andere naam zetten, bleek onmogelijk. Uiteindelijk heb ik maar een nieuw ticket gekocht. KLM is nu een klant armer. Kan deze rubriek spotlights op deze zaak zetten?”

Contact met CheapTickets.nl

We prikken deze klacht binnen bij CheapTickets.nl. CheapTickets.nl laat weten dat omzetten naar een compleet andere naam niet is toegestaan door KLM. KLM heeft dat expliciet bij deze boeking vermeld. De minst dure oplossing: annuleren en een nieuw ticket kopen. Maar voor dit ticket geldt slechts een restitutie van € 59,79: een gedeelte van de ongebruikte luchthavenbelasting.

Contact met KLM

In een reactie laat KLM weten: “Vliegtickets op naam worden uitgegeven en zijn dus niet overdraagbaar. Conform artikel 3.4 b en c van de vervoersvoorwaarden van KLM. In het geval van agentenboekingen wijst KLM altijd terug naar het distributiekanaal waar de klant het ticket heeft gekocht. CheapTickets.nl heeft de verkoop van het ticket tot stand gebracht en is daarmee verantwoordelijk voor al het verdere contact met de klant. KLM betreurt het dat dit niet helder naar de klant is gecommuniceerd.”

Juryrapport

Het nare gevoel over het dubbel verkopen van vliegtuigstoelen blijft hangen. De volgende suggestie van CheapTickets.nl delen we daarom graag: “Alle airlines zouden moeten stoppen met tarieven waarop geen restitutie plaatsvindt (zogenaamde non refundable tarieven). In plaats daarvan kunnen administratiekosten worden berekend van bijvoorbeeld € 75.”

Spotlights op jouw klacht of Pluim?

Mail je klacht of Pluim naar: [email protected]

Groene Pluim

De door Pluimen beschikbaar gestelde Groene Pluim (de flexibele cadeaubon ter waarde van 35 euro) van deze week gaat naar Gijs van Heijst (Rotterdam).

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Consument baalt van dubbel verkochte vliegtuigstoel
Sluiten