Metro
Metro Good vibes 18 jun 2015 / 18:50 uur

Klacht naar pluim: KPN: opzegging is contractbreuk

In de consumentenrubriek Van Klacht Naar Pluim? beloont Ton Broekhuisen namens Metro bedrijven en / of instellingen, die een klacht hebben opgelost, (liefst) met een Pluim.

Case

Erally Cooman (Den Bosch) wendt zich met een noodkreet tot deze rubriek. Erally heeft op 12 december 2014 haar Alles-in-1 Instap abonnement bij KPN omgezet naar een Telfort CombiVoordeel abonnement. Dit nieuwe contract gaat januari 2015 in. Volgens de voorwaarden zou deze switch kosteloos moeten zijn. Vreemd genoeg, blijkt KPN op 2 februari 2015 een boete van 481,87 euro voor Erally in petto te hebben. Ze zou haar contract te laat hebben opgezegd. Waardoor het nog een jaar doorloopt.

Erally laat weten dat ze wél tijdig heeft opgezegd. En de boete dus niet wil betalen. Waarna KPN een incassotraject opstart. Wat Erally ook aandraagt: KPN is niet van dit voornemen af te brengen.

Als het incassobureau (Gothia) zich prominent meldt (en met verhoging van de vordering dreigt bij niet-betalen) schakelt de murw gebeukte Erally deze rubriek in. Ze mailt een overzicht van alle correspondentie: pas 20 A4-tjes later komt onze hijgende printer tot rust.

Interventie

We prikken de klacht vrijdag 22 mei 2015 binnen bij KPN. Inclusief dringend verzoek om kwijtschelding. Al op dinsdag 26 mei krijgt Erally telefonisch van KPN te horen dat het incassotraject kom te vervallen. KPN erkent abusievelijk te zijn uitgegaan van contractbreuk. En zal het ten onrechte gevorderde bedrag overmaken naar het betreffende incassobureau. Daarnaast biedt KPN Erally welgemeende excuses aan. Terecht, want emotioneel heeft deze slepende zaak er flink ingehakt bij de familie Cooman.

Juryrapport

KPN had deze klacht kunnen voorkomen door zich eerder / beter in dit dossier te verdiepen. Daarmee was Erally veel narigheid bespaard gebleven. Nadat deze rubriek zich meldde, toonde KPN aan wel degelijk snel én constructief te kunnen handelen. Dat is hoopvol. Maar te weinig voor een Pluim!

Lees ook: Caiway heeft duwtje nodig

Reactie KPN

“Het spijt ons zeer dat deze klant niet op de juiste manier is overgezet naar Telfort, en daardoor zoveel ergernis heeft gehad en moeite heeft moeten doen om dit weer recht te zetten. Dat verdient zeker geen schoonheidsprijs. We hebben hiervoor onze oprechte excuses aangeboden. De klant was blij met de geboden oplossing.”

Spotlights op jouw klacht of Pluim?

Ook spotlights op je klacht? Of wil je een Spontane Pluim uitdelen? Mail naar: [email protected]

Groene Pluim

De door Pluimen beschikbaar gestelde Groene Pluim (de cadeaubon vol belevenissen ter waarde van 35 euro) van deze week gaat naar Erally Cooman (Den Bosch).

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Klacht naar pluim: KPN: opzegging is contractbreuk
Sluiten