Jurgen van der Hoeven
Jurgen van der Hoeven Good vibes 7 jan 2015 / 13:15 uur

Twee planeten ontdekt die op aarde lijken

NASA-wetenschappers hebben twee planeten ontdekt die als ‘tweeling’ van planeet aarde worden omschreven. Een bezoek aan deze planeten is echter nog niet snel mogelijk, omdat ze lichtjaren ver weg zijn. Dat meldt Sky News.

Vloeibaar water

Planetenjager Kepler heeft acht nieuwe planeten gevonden in de bewoonbare zone rond hun sterren. Drie of vier daarvan zijn ongeveer net zo groot als de aarde en vallen in de niet te warm, niet te koud “Goldilocks Zone”, waar vloeibaar water mogelijk is.

De twee die het meest op onze planeet lijken hebben waarschijnlijke rotsachtige, harde oppervlakken en krijgen ongeveer dezelfde warmte van hun ster als de aarde van de zon. “We zijn nu dichterbij dan ooit een tweeling van de aarde te vinden rond een andere ster”, aldus Fergal Mullally van het wetenschapskantoor van Kepler.

De eerste, de Kepler-438b, draait eens in de 34 dagen om zijn ster en heeft een diameter die 12% groter is dan die van de aarde. Het is hier mogelijk warmer dan op onze planeet. De ander, de Kepler-442b, draait eens in de 112 dagen om zijn ster, is ongeveer een derde groter dan de aarde, maar ontvangt slechts twee derde van de energie die de aarde ontvangt.

Ver weg

Hoewel de twee planeten qua grootte en temperatuur het dichtst in de buurt komen van de aarde, zijn ze qua afstand niet dichtbij. De een ligt op 500 lichtjaren afstand, de ander zelfs op 1100 lichtjaren. “We weten niet of deze planeten echt bewoonbaar zijn” geeft David Kipping van het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics toe. “Het enige wat we erover kunnen zeggen is dat het veelbelovende kandidaten zijn.”

Volgens co-auteur van de studie Guillermo Torres zijn wetenschappers weer een stap dichter bij het antwoord op de eeuwenoude vraag: zijn we alleen? “Deze planeten bestaan; dat wisten we eerder nog niet. Waar we uiteindelijk naar zoeken is naar tekenen van leven. Zo ver zijn we nog niet. Het zal nog jaren duren, maar dit is wel een eerste stap.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Twee planeten ontdekt die op aarde lijken