Femke van Rooijen
Femke van Rooijen Buitenland 18 sep 2022
Leestijd: 2 minuten

TUI maakt noodlanding vanwege kapot raam, passagiers ‘aan lot overgelaten’

Een vliegtuig van TUI, dat onderweg was van het Turkse Antalya naar Rotterdam, heeft gisteravond een noodlanding moeten maken in de Roemeense hoofdstad Boekarest. Passagiers van de vlucht klagen dat ze na de noodlanding aan hun lot werden overgelaten. „Mensen sliepen op de koude vloer.”

Een zwaar beschadigd raam in de cockpit zorgde ervoor dat het vliegtuig niet verder kon vliegen. Door een botsing met vogels zou het vliegtuig beschadigd zijn geraakt. „Ik heb de deuk en het vrijwel verbrijzelde raam gezien. Het verklaart de lichte paniek aan boord en de ongecontroleerde, harde noodlanding”, twittert één van de passagiers.

TUI kon geen hotel regelen

Samen met haar medepassagiers bracht ze de nacht door op het vliegveld in Boekarest, waar het vliegtuig rond 21.00 uur een noodlanding maakte. Volgens Heijenrijk kregen de reizigers tegen 02.00 uur ’s nachts pas bericht van TUI, de luchtvaartmaatschappij die gisteren benadrukte het schrappen van vluchten vanaf Schiphol te willen voorkomen. „We mogen zelf een hotel boeken, sms’en ze. Ware het niet dat we de luchthaven helemaal niet af mogen omdat we geen visum hebben gekregen”, is te lezen op Twitter.

Ook andere passagiers geven aan dat de luchtvaartmaatschappij pas heel laat van zich liet horen. „We hebben twee uur in het toestel gezeten waarna we deze mochten verlaten en er een overnachting geregeld zou worden”, meldt een passagier aan het AD. Volgens de Nederlander geeft TUI ‘tegenstrijdige informatie’ en is de luchtvaartmaatschappij slecht bereikbaar. „Vervolgens kregen we midden in de nacht een sms van TUI dat ze geen overnachting hebben kunnen regelen.”

Paniek vanwege babyvoeding en medicijnen

In totaal zaten er 189 mensen in het vliegtuig, waaronder ouderen en kinderen. Volgens een passagier ontstond er bij sommige mensen paniek omdat ouders niet bij de babyvoeding voor hun kind konden en mensen die medicijnen nodig hadden hun koffer niet kregen.

TUI erkent dat het niet lukte om gestrande passagiers onder te brengen. „Wij hebben onze passagiers laten weten dat als zij zelf een kamer vinden, wij die kosten vergoeden”, aldus de reisorganisatie. „Het is bijzonder spijtig dat het een zeer oncomfortabele nacht was voor veel van deze reizigers.”

TUI benadrukt dat een ruit van een vliegtuig niet snel te vervangen is. Daarom is direct een ander toestel gezocht om de reizigers op te halen. Het vervangende toestel is inmiddels vertrokken vanaf het vliegveld in Boekarest en landt naar verwachting rond 14.30 uur vanmiddag in Rotterdam, aldus TUI.

Wat betekenen de nieuwe beperkingen van Schiphol voor reizigers?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.