Emma Jansen
Emma Jansen Binnenland 2 jun 2023
Leestijd: 2 minuten

Kritiek op Heineken Silverposters: ‘Ze willen jongeren meer verslaafd maken’

We weten allemaal dat we volgens de wet voor ons 18de levensjaar niet mogen drinken. Toch houden veel jongeren zich er niet aan. Biermerk Heineken haalt nu verspreid over het land posters weg waarmee reclame werd gemaakt voor Heineken Silver. Het regende klachten over de modellen op de poster, omdat die te jong lijken.

„De modellen waren niet te jong, maar ze leken wel te jong”, bevestigt een woordvoerster van Heineken na berichtgeving door RTL Nieuws. Volgens haar waren de modellen zelfs ver boven de 25 jaar. Door de hoeveelheid klachten die het bierbedrijf ontvangen heeft, is toch actie ondernomen. Twitteraars denken dat dit allemaal met voorbedachten rade is gedaan. Ze geloven niet dat Heineken niet op voorhand wist dat hier een probleem van zou worden gemaakt. Het blijft immers publiciteit.

Heineken was over de posters gebeld door de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA). De stichting zet zich ook in voor verantwoorde alcoholreclames. De organisatie kaartte de kwestie aan nadat op sociale media ophef was ontstaan.

Heineken Silver gemaakt voor twintigers

Iemand laat op LinkedIn weten het zelf aan jongeren te hebben gevraagd: „Aan drie tieners gevraagd hoe oud deze personen zijn. Alle drie gaven ze aan: tussen de 16 en 18.” Het zou er dus op lijken dat jongeren op de posters een biertje aan het promoten waren en dat mag niet. STIVA-directeur Peter de Wolf legt uit dat zijn stichting een reclamecode heeft opgesteld, die door partijen als Heineken wordt gesteund. Daarin is onder meer afgesproken dat de modellen niet alleen ouder moeten zijn dan 25 jaar, maar ook ouder moeten lijken. De zaak is nu wel, wat betreft Wolf, afgerond. „Heineken heeft snel ingegrepen. Dat is eigenlijk het enige wat ze konden doen.” De directeur geeft aan dat de reclamecode altijd goed wordt nageleefd, alleen was dit een uitzondering.

Heineken Silver bestaat nog niet zo lang. De brouwerij bracht het nieuwe bier vorig jaar in Nederland op de markt en het was toen vooral om twintigers aan te spreken. Het bier heeft namelijk een minder bittere smaak en het bevat ook minder alcohol. Twitteraars zijn echter niet te spreken over de manier waarop Heineken reclame voor het nieuwe biertje heeft gemaakt. Zo klinkt: „Ze willen juist dat jongeren meer verslaafd raken.” Het was volgens hen allemaal geen ongelukje en het bedrijf zou zo proberen het bier meer te verkopen aan de doelgroep. Het heeft uiteindelijk wel genoeg aandacht gekregen. Velen weten nu dat Heineken Silver op de markt is.

Zó schadelijk is drop

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.